AID in de race om groenste introweek van Nederland

Het AID-bestuur wil in Wageningen de duurzaamste introductieweek van het land organiseren. De concurrentie met andere steden is hevig.

‘Vorig jaar hadden we de derde prijs, meen ik’, zegt Koen van Bezu, voorzitter van het AID-bestuur. Dat moet beter kunnen voor de ‘groene’ Wageningen University.

Al drie jaar op rij ontving de universiteit de SustainaBul – prijs voor de meest duurzame hoger onderwijsinstelling – van het landelijke duurzaamheidsnetwerk Studenten voor Morgen. Nu is het tijd om ook de prijs voor de meest duurzame introductieweek in de wacht te slepen. ‘We zetten onder andere de Green Man in’, zegt AID-bestuurslid Lauren Huisman. Deze Green Man, gekleed een groene morphsuit, wijst AID-lopers er bijvoorbeeld op dat ze beter kraanwater kunnen drinken dan water uit een flesje. Ook kan hij rond lunchtijd opduiken bij de afvalbakken om AID-lopers erop te wijzen dat ze hun afval moeten scheiden.

Een belangrijk wapen in de strijd om de duurzaamste introductietijd is een speciale AID-app. Die app is nieuw en bevat onder andere het AID-programma, opdrachten die de AID-lopers moeten doen bij bepaalde onderdelen en een kortingsbon voor een fles wijn. Het informatiepakketje dat aan het begin van de week is uitgedeeld bevat daarom beduidend minder papier dan voorgaande jaren.

Een andere bruikbare app is de WURpp, die tijdens de AID opnieuw is gelanceerd. Met deze app kunnen Wageningse studenten prijzen winnen door opdrachten te vervullen. Voor elke opdracht krijgen ze punten, waarmee ze tassen, een partytent of een fiets kunnen winnen. De vernieuwde app is gebruiksvriendelijker, heeft een Hall of Fame met beste inzendingen en een ranking, zodat de studenten op allerlei vlakken de strijd met elkaar kunnen aangaan.

Eerdere berichten