Aftrap WUR-talks trekt veel publiek

Teacher of the Year Roel Dijksma wil docenten die uitblinken als verhalenverteller een groter publiek geven. Gisteravond werd afgetrapt met de eerste WUR-talk.

Foto: de WUR-talk moet een maandelijks evenement worden

(Guy Ackermans)

De gehalveerde waaierzaal van het Oriongebouw was op woensdagavond bijna afgeladen. Vol mensen die aandachtig luisterden naar geoloog Salomon Kroonenberg en Hydroloog Anna van Loon. Zij vertelden respectievelijk over klimaatverandering en droogte in menselijk perspectief.

In de eerste 20 minuten was de boodschap van Kroonenberg duidelijk: de oermens is het gelukt om zich aan te passen aan de zeespiegelstijging, dus ook wij moeten ons aan kunnen passen. Vervolgens liet Van Loon met voorbeelden uit de hele wereld zien hoe droogte een wisselwerking tussen mens en natuur is. Het is geen toeval dat de twee onderwerpen het tegenovergestelde van elkaar zijn. Volgens bedenker Roel Dijksma is het de bedoeling dat de verhalen van beide sprekers op een avond bij elkaar passen.

De avond is boven verwachting gegaan

Roel Dijksma, Teacher of the Year 2016

‘De avond is boven verwachting gegaan’, zei Dijksma, over de ongeveer 300 aanwezigen. Het was zijn idee om met het geld van zijn uitverkiezing tot Teacher of the Year deze lezingserie op te zetten. ‘Je krijgt iets van de universiteit en dat wil je dan op een speciale manier teruggeven’ Het idee is geïnspireerd op de populaire TEDtalks: korte maar krachtige presentaties door sterke sprekers met een verhaal.

Tijdens de borrel zijn sprekers en luisteraars erg enthousiast. Er werd veel gediscussieerd over beide onderwerpen, al zijn enkele mensen drukker te bepalen welke presentatie ze beter vonden (die van Kroonenberg leek te winnen). Volgens de aanwezige studenten zou het erg leuk zijn als de WURtalks voortgezet kunnen worden. Ze vonden de korte presentaties een tof idee. Toch zijn er ook enkele kritische geluiden te horen. Sommigen vinden het jammer dat de presentaties niet al te diep in de gegeven voorbeelden doken.

De volgende WURtalks zijn op 29 september en 26 oktober. Elke presentatie kan op Youtube terug worden gekeken.