Het echte werk

Aangevallen door een eenzame buffel

Wie? Tim Leeuwis, masterstudent BiologieWat? Thesisonderzoek naar interacties op de savanneWaar? Nelspruit en reservaten rondom het Kruger Park, Zuid-Afrika

‘In totaal ben ik vier maanden in Zuid-Afrika geweest. Drie maanden voor mijn onderzoek en één maand heb ik rondgereisd met mijn vriendin. Zowel mijn onderzoek als de reis erna was een heel speciale ervaring. Het enige probleem was dat mijn visum na drie maanden verlopen was, dus ik kneep hem tijdens de rondreis soms wel een beetje. Gelukkig ben ik niet gecontroleerd en opgepakt. Het gevolg van mijn visumoverschrijding is wel dat ik nu vijf jaar lang niet terug mag naar Zuid-Afrika. Dat is wel balen, vooral omdat ik uitgenodigd werd voor een congres over ecologie in het Kruger Park. Daar kon ik dus niet heen.

Gedurende mijn onderzoek verbleef ik in een soort luxe tuinhuis in Nelspruit in de tuin van mijn begeleider. Voor mijn onderzoek heb ik gekeken naar de interacties tussen grazers, bomen en gras. Daarbij heb ik nog apart naar olifanten gekeken, omdat dit een bijzondere soort is voor interacties. Olifanten hebben namelijk een groot effect op bomen. Voor mijn onderzoek was ik zowel bezig met modelleren en data invoeren als met veldwerk. Tijdens het veldwerk liepen we transecten om de vegetatie te bepalen. Daarnaast keken we op elke plek naar het wild dat er voorkwam.

Tijdens dat veldwerk heb ik nog wel een paar spannende momenten meegemaakt. Eén keer werden we aangevallen door een eenzame mannetjesbuffel. Toen zijn we met zijn allen zo snel mogelijk een boom in geklommen. Dat was de eerste keer in mijn leven dat ik een 63 jarige man zo snel een boom in heb zien klimmen. Daarnaast hebben we ook maar een keer een transect overgeslagen, omdat er een leeuw lag te slapen tegen de boom waar we het lint aan vast moesten binden. Gelukkig waren de ergste verwondingen die we hebben opgelopen de krassen van bomen en struiken waar we doorheen moesten lopen bij het uitzetten van de transecten.’