Wetenschap - 6 september 2007

Zuivel mikt op zwangere vrouwen

Een Gezonde Zwangerschap. Zo heet de brochure die de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) heeft gemaakt voor zwangere vrouwen. Hij zit geregeld in het pakket van voorlichtingsmateriaal en reclamefolders die verloskundigen uitreiken. Hij wordt niet echt gelezen, ontdekte een Wageningse promovenda.
‘De NZO richt zich op groepen waarvan de organisatie denkt dat die bevattelijk zijn voor haar boodschap’, zegt drs. Ellen Szwajcer, die tot voor kort was verbonden aan de sectie Communicatiewetenschap. ‘Eén van die groepen is zwangere vrouwen. De brochure is een onderdeel van een strategie om die groep te bereiken. Voor de NZO heb ik onderzocht of die strategie werkt.’
Het antwoord op de vraag is ‘nee’ en ‘ja’, zegt Szwajcer. ‘De folder werkt niet. In het intakegesprek dat verloskundigen hebben met zwangere vrouwen noemen ze de brochure zelfs niet. De vrouwen nemen de brochure mee naar huis, in een tas met monsters van producten, reclames en folders over de praktijk van verloskundigen zelf. Het aanbod is zo groot dat het materiaal van de zuivelorganisatie niet meer opvalt.’
Het idee van de NZO om zich op zwangere vrouwen te richten is daarentegen niet zo gek, ontdekte Szwajcer. ‘De eerste zwangerschap is voor veel vrouwen een moment dat ze nadenken over gezonde voeding. Dat geldt trouwens niet voor alle vrouwen. Sommige vrouwen zijn niet onzeker over hun gezondheid of die van hun kind, maar vertrouwen op hun gevoel. Maar andere vrouwen gaan wel op zoek naar informatie en staan open voor boodschappen.’
Hoe organisaties die de groep kunnen bereiken – liefst op een effectiever manier dan via een over het hoofd geziene brochure - heeft Szwajcer niet onderzocht. De vraag komt aan de orde op het minisymposium dat vooraf gaat aan haar promotie op 11 september.
De NZO is geen consumentenorganisatie, maar een belangenorganisatie voor de producenten van zuivel. ‘Ik heb tijdens mijn onderzoek niets gemerkt van pogingen van de NZO om mijn bevindingen bij te sturen. Ik heb bovendien niet het idee dat ik voor de zuivelsector heb gewerkt. Ik geloof dat mijn onderzoek ten goede komt aan de belangen van zwangere vrouwen. Ook andere organisaties kunnen mijn inzichten gebruiken.’ / Willem Koert

Ellen Szwajcer promoveert op 11 september bij prof. Gert Jan Hiddink, hoogleraar Voedingsvoorlichting via intermediairen, en prof. Cees van Woerkum, hoogleraar Communicatiestrategieën.

Re:ageer