Wetenschap
Voeding

Zijn die insectenhapjes wel veilig?

Insecten mogelijk allergeen of vervuild. Introductie novel foods traag door strenge regulering.
Albert Sikkema

Nieuwe eiwitbronnen zijn nodig om de wereld te voeden. Daarom vinden we steeds vaker insecten, algen en zeewier op het menu. Maar hoe veilig zijn die novel foods eigenlijk? Dat weten we nog niet, blijkt uit onderzoek van Rikilt.

Insecten eten is hip, mede door het onderzoek, de boeken en de borrelhapjes van de Wageningse entomologen. Ze bevatten hele voedzame eiwitten, maar we weten nog niet hoe veilig de sprinkhanen en meelwormen zijn, zegt Marjolein van der Spiegel van Rikilt. Ze onderzocht de voedselveiligheid van insecten en andere novel foods via een literatuurstudie.

‘Als je insecten bijvoorbeeld van een rijstveld haalt, kunnen er pesticiden op zitten’, zegt Van der Spiegel. ‘Ook kunnen insecten zware metalen en schadelijke bacteriën bevatten en kunnen de eiwitten allergeen zijn. Het hangt van het type insect af en het milieu waarin ze leven. Dat moet je specifiek onderzoeken voordat je ze als voedingsmiddel toelaat in Europa.’ Ook andere nieuwe eiwitbronnen als algen, zeewier en koolzaad kunnen schadelijk zijn voor de volksgezondheid. Van algen en zeewier is bekend dat ze makkelijk zware metalen opnemen. Juist daarom worden ze veel gebruikt in de afvalwaterzuivering. Maar die zware metalen wil je niet in het voedsel of veevoer. Ook acht Van der Spiegel de kans groot dat koolzaad allergene eiwitten bevat, omdat het familie is van het allergene mosterdzaad. Dat moet allemaal worden uitgezocht en gereguleerd. Tot die tijd zijn deze novel foods niet toegelaten in de Europese Unie. De toelatingsprocedure van deze nieuwe voedingsproducten kan maar liefst drie tot vijf jaar duren.

BSE

De toelatingsprocedure om de insecten en algen te gebruiken als veevoer is iets eenvoudiger en sneller maar nog steeds lastig. Zo buigt de EU zich nu over de vraag of we insecten moeten beschouwen als dieren. Als het antwoord positief is, dan mogen we insecten niet verwerken in veevoer, vanwege de Europese BSE-wetgeving. Om dat toch mogelijk te maken moet dus eerst de EU-wetgeving worden aangepast. De EU moet de wetgeving aanpassen en verduidelijken om de ontwikkeling van deze novel foods te stimuleren, stelt Van der Spiegel deze maand in het tijdschrift Comprehensive Reviews in Food Science and food Savety.

Daarnaast is de industrie, waaronder Nederlandse insectenkwekers, aan zet om dossiers aan te leveren over hun product voor toelating op de Nederlandse voedselmarkt. Want in de EU zijn al diverse algensoorten goedgekeurd als novel food, maar nog geen insecten.