Organisatie - 14 september 2006

Zijn de kantines beter geworden?

Een nieuw universitair jaar zindert altijd een beetje. Het is een mooi moment om de zaken eens helemaal anders aan te pakken. Zo ook dit jaar. Sinds 1 september is Albron de cateraar voor heel Wageningen UR en je kunt in kantines alleen nog maar betalen met de chipknip. Het zou het leven van de studenten en medewerkers makkelijker en veiliger moeten maken. Is dat ook zo?

Bert-Jan Groenenberg, onderzoeker Centrum Bodem, kantine: geen
‘Dat we hier op Alterra nu zonder kantine zitten begrijp ik. Het Forumgebouw is nog niet af en hier moest verbouwd worden. Maar ik snap niet dat we überhaupt een grote centrale kantine moeten hebben. Dat is zo anoniem. Waarom niet een eigen kantine? De drie gebouwen van Alterra samen zijn goed voor zo’n negenhonderd man. Dat moet toch uit kunnen.
Maar het grootste probleem heb ik met die voorverpakte broodjes. Vroeger had je heerlijke versgesmeerde broodjes. Nu niet meer. Bovendien zijn de prijzen gestegen. Voor een beker biologische karnemelk betaalde je eerst 45 cent, nu is een beker gewone karnemelk al 51 cent.’

Corrie Lombao, kantinemedewerkster, kantine: Jan Kopshuis
‘Ik ben net nieuw in deze kantine. Het oogt hier een beetje oubollig en het is veel stiller. Voorheen werkte ik op de kantine van PRI met een aantal collega’s. Hier sta ik in mijn uppie. Dat geouwehoer mis ik wel. Maar als straks het Forumgebouw af is, ga ik weer terug.
Het valt eigenlijk wel mee met de klachten over de chipknip. Sommige mensen weten het niet, maar er is altijd wel een oplossing. Onderling schuiven ze dan met geld. En als iemand nu in het begin met een bakkie soep voor je staat en hij heeft geen chipknip bij zich, nou dan zeg ik: neem maar mee en betaal volgende keer. Die soep kun je toch niet meer terug nemen? Nee, ik sta heel erg positief in het leven. Als je overal problemen in ziet, dan blijf je bezig, ja toch?’

Elizabeth Sargant, aio Milieubeleid, Wageningen Universiteit, kantine: Leeuwenborch
‘Betalen met de chipknip is op zich niet zo’n probleem. Maar het lijkt alsof er niet echt vanuit het perspectief van de klant is gekeken bij de invoering. Je hebt nu geen alternatieve manier meer om te betalen, de prijzen van de producten lijken te zijn gestegen en voor buitenlandse studenten is de twee euro administratiekosten per prepaid kaart wel erg pittig. Maar ja, je past je toch aan.
Ik vind het wel jammer dat er in de kantine totaal geen aanbod is in biologische producten. Als aio doe ik onderzoek naar duurzame voedselconsumptie in de bedrijfscatering. Als het hier op de Leeuwenborch niet kan, met al die mensen die best in zijn voor biologisch eten, waar dan wel in Nederland? De universiteit profileert zich naar buiten toe als een instelling die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Maar het lijkt alsof het bestuur als opdrachtgever daar intern geen waarde aan hecht.’

Marketa Tejklova en Pavel Krump, internationale studenten Management economics and consumerstudies, kantine: Leeuwenborch
‘De meeste internationale studenten die wij kennen hebben een Nederlandse bankrekening. Als je hier wat langer zit, moet je toch dingen via de bank kunnen regelen. Wel vervelend was dat we niet wisten dat je een chipknip nodig had. De voorlichting van Albron is in het Nederlands. Die kunnen wij dus niet lezen. We kwamen erachter toen we hier maandag wat wilden bestellen. Onze chipknip was leeg en het personeel zei dat we hem bij de bank konden opladen. Wij naar het centrum, was de bank dicht. Eenmaal weer terug, bleek dat er ergens in een hoek van de Leeuwenborch wel degelijk een oplaadpunt was. Er hing alleen geen bordje wat ernaar verwees. Nu is er een A4-tje tegen de muur geplakt.’

Clint van Melis, student biotechnologie, kantine: Biotechnion
‘De chipknip schijnt voor veel mensen een probleem te zijn. Mij doet het niet zoveel. Je kunt er niets aan doen. De verandering gaat toch wel door. Met stennis schoppen los je niets op. De prijzen zijn wel belachelijk: één euro en één cent voor iets. Ik kan mijn chipknip alleen met vijf of tien euro opwaarderen. Dan blijf je altijd met een vervelende 99 cent zitten op je kaart.’

Jeroen Spitzen, onderzoeksmedewerker Entomologie, kantine: Entomologie
‘Wageningen UR koketteert met haar internationale karakter. Van de invoering van de chipknip zijn juist de internationale studenten en buitenlandse gasten zonder bankrekening in Nederland de dupe. Over de invoering is ook niet echt goed nagedacht. Een week van te voren krijg je te horen dat er alleen nog betaald kan worden met de chipknip. Er is bovendien geen oplaadpunt in ons gebouw. Daarvoor moeten we naar een bank in de binnenstad.
Maar wat me het meest tegen de borst stuit is dat het management iets doorvoert wat niemand eigenlijk wil. Uit onderzoek blijkt dat 65 porcent van de Nederlanders de kaart niet nodig vindt. Ik heb gekeken op de website van Interpay, de organisatie die het betalingsverkeer in Nederland regelt, en zelfs die organisatie denkt dat de chipknip de komende vijf jaar gaat verdwijnen in Nederland. We zijn het enige land in Europa dat hem heeft. Ik wil best met mijn tijd mee gaan, maar ik doe niet aan iets mee dat geen toekomst heeft. Geld is nog steeds een wettig betaalmiddel, dacht ik. Tot de tijd dat je er weer met geld kunt betalen, boycot ik de kantine.’

Re:ageer