Student - 8 mei 2015

'Ziggo, of niks' voor Idealisbewoners

tekst:
Linda van der Nat
15

Voor Idealisbewoners valt weinig te kiezen nu de studentenhuisvester overstapt op een andere internetprovider. Als de studenten niet instemmen met het pakket van Ziggo voor televisie en internet, wordt hun aansluiting afgesloten.

Momenteel betalen studenten in een woning van Idealis 5,35 euro voor televisie en maken ze gratis gebruik van het netwerk van de universiteit. Deze contracten lopen eind dit jaar af en Idealis heeft ervoor gekozen over te stappen op internetprovider Ziggo (voorheen UPC). Idealis geeft hiervoor als reden dat het netwerk van de universiteit niet erg stabiel is. Daarnaast is de prijs van het televisieabonnement 24 jaar geleden afgesproken, met een voorganger van UPC, en liggen de prijzen tegenwoordig hoger.

Ziggo biedt studenten een compleet pakket voor internet en televisie. Voor 15 euro per maand krijgen de studenten televisie op hun kamer en internet met een maximale snelheid van 100 megabit per seconde. Bovendien kunnen ze een WiFi-router installeren op hun kamer en kunnen ze 24/7 terecht bij een tweetalige helpdesk.

Enquête
Komende week ontvangt iedere huurder die mag stemmen een persoonlijke enquête. Vóór 25 mei moet iedere Idealisbewoner een voorkeur hebben uitgesproken. Is 70 procent van de stemmers voorstander van het pakket, dan worden de studenten dit jaar nog aangesloten. Weigeren studenten van een complex of individuele woning het aanbod, dan worden ze per 1 januari afgesloten van tv en internet. De bewoners zullen dan zelf voor een alternatief moeten zorgen, waarbij het niet mogelijk is om van de bestaande bekabeling van Idealis gebruik te maken.

Wat de universiteit betreft had het contract tegen de huidige voorwaarden door kunnen lopen, aldus Marco Otte, servicemanager IT. Na het vervangen van de verouderde switches is het universiteitsnetwerk een stuk stabieler én sneller: theoretisch kunnen er snelheden worden bereikt van 1 gigabit per seconde. De universiteit levert geen tv-signaal, maar ‘wie kijkt er tegenwoordig nog televisie, met Netflix en Popcorn?’, zegt Otte. Ook zou onderzocht worden of het huidige verbod op WiFi-routers opgeheven kon worden.

Wageningen UR  biedt HomeWURk  aan tegen kostprijs. Dat het contract niet verlengd wordt, heeft voor de universiteit dus geen financiële gevolgen. Wat Otte opvalt zijn de keuzes die in stemming worden gebracht. ‘Het is het pakket van Ziggo, of niks. De suggestie wordt gewekt dat vanuit de universiteit de stekker er op 1 januari 2016 uit wordt getrokken. Dat is zeker niet het geval, wij hebben geen bezwaar tegen voortzetting.’ Studenten hebben echter niet de keuze om het netwerk van de universiteit te behouden.

Idealis was niet bereikbaar voor commentaar.

 

 


Re:acties 15

  • OudBewoner723

    Quote: Momenteel betalen studenten in een woning van Idealis 5,35 euro voor televisie en maken ze gratis gebruik van het netwerk van de universiteit.

    Is helemaal niet gratis, toen het netwerk aangelegd werd in 2001 is er een extra huurverhoging geweest van €10 per maand (fl.22,25 nog toen). Dit bedrag zal wel in de kale huur opgenomen zijn ofzo zodat het niet meer te zien is op de specificatie?
    Maar Idealis moet dit weten lijkt me.

    Reageer
  • Henk

    Mijn tegenstem is vooral een stem tegen de arrogantie van Idealis en SFO. In plaats van 'na eerdere peilingen (wat ze hadden moeten doen) is gebleken dat Ziggo zowel volgens jullie als volgens ons het beste alternatief is, wettelijk moet hierover gestemd worden, stemmen jullie hierin mee?', wordt het 'stem ja, wij hebben voor jullie bepaald dat dit voor jullie het beste is, en anders sluiten we jullie af van het internet'. Hierbij manipuleren ze ook nog eens de stemming door de 70% voorstanders die wettelijk nodig is naar 50% te brengen.

    In een aantal flats is de aanleg van eigen internet niet eens mogelijk, waardoor kamers in feite onverhuurbaar worden zonder internet. Daarnaast geeft de WUR aan het internet niet zomaar af te sluiten.

    Een tegenstem is dus niet een stem om je internet te laten afsluiten, maar een stem om Idealis een 2e kans te geven om hun huurders op een wat meer respectvolle manier te benaderen. En wie weet wordt het bij een latere stemming dan alsnog Ziggo, of blijkt dat we toch liever met z'n allen wat meer betalen voor een deal met de WUR.

    Reageer
    • Stefan

      Hoi Henk,
      je slaat de spijker op zijn kop. Helaas moeten we echter concluderen dat dit de aard van het beestje is. Er is echt al een oneindige reeks van nieuwsberichten op deze site verschenen waar telkens weer uit blijkt dat Idealis compleet lak heeft aan haar huurders. Of achterlijke kleuters, zoals Idealis ze zelf ziet.
      Echt, de manier alleen al waarop je door Idealis als volwassen, academisch onderwijs volgend persoon wordt aangesproken is werkelijk waar schandalig. Ze denken écht dat je nog niet in staat bent je achterste af te vegen en dat alle beslissingen over jouw privé-omgeving door hen genomen moeten worden.

      Daarbij deinzen ze er, zoals je al aangeeft, absoluut niet voor terug een loopje te nemen met de wet of onethische procedures toe te passen om hun wil door te drammen. Ik herinner me nog het vuilnisophaal debacle, waarbij ook toen schimmige en ronduit oneerlijke stemprocedures werden aangewend om een service waar bewoners graag voor betalen van hun af te nemen zodat Idealis een paar euro's kon besparen.

      Maar nogmaals, het is een aaneenschakeling van minachting die Idealis voor hun klanten tentoonspreidt. Typisch gedrag voor een (bijna-) monopolist die dankbaar misbruik maakt van haar positie en minder financieel sterk staande klanten een poot uitdraait door het in zichzelf gekeerde bedrijf te spelen dat simpelweg niet bereikbaar is voor enige tekst en uitleg en het afleggen van verantwoording.

      Helaas vrees ik dat veel studenten te laks zullen zijn tegen Idealis's snode plannetje te stemmen doordat ze waarschijnlijk vergeten te stemmen. Dit weet Idealis dondersgoed en daar maken ze graag misbruik van en daar zijn uiteindelijk alle studenten de dupe van doordat ze meer gaan betalen voor een minder goed product.

      Ik begin me nu af te vragen of er wellicht een connectie is tussen Ziggo en iemand uit het bestuur van Idealis? Wellicht wordt er hier en daar een mooi zakcentje verdiend..

  • Tom

    Om allereerst de opinie maar uit de weg te halen: dit is ronduit belachelijk!

    Zoals het Resource artikel ook al leest, 'de studenten hebben een keuze tussen Ziggo of niks.' Dat is geen keuze, dat is chantage.

    Idealis heeft gewoon slechte onderhandelingen met de uni gevoerd lijkt, of er speelt iets anders, en ze gooien het op het feit dat ze mensen slecht inlichten over hoe ze een router aan moeten sluiten, en hierdoor zou het internet instabiel zijn. Het is al jaar en dag een gegeven dat studenten routers gebruiken, ookal mag dit eigenlijk niet, maar het wordt gedoogd en soms geeft dit inderdaad problemen. Helemaal sinds het netwerk geupdate is werkt het uitmuntend en is het ook nog eens supersnel (wel je router upgraden naar een gigabit router ;)). En ook geeft de uni dus aan dat er gepraat kan worden over het officieel toelaten van routers.

    Wanneer ze ons de keuze zouden bieden, Ziggo of uni internet, dan hebben we daadwerkelijk wat te kiezen en dan kan ik je de uitkomst ook al verklappen. Niemand die naar Ziggo overstapt.

    Het grootste probleem voor ons studenten is echter dat we compleet gedecentralizeerd zijn. Er zijn wel organisaties als de SFO en de Studenten Raad, maar die staan totaal niet in contact met de studenten. Zo getuige de extra uitleg hierboven die naderhand pas komt over wat ongeveer het proces is geweest. De communicatie richting de klant is bar slecht en daar maakt Idealis schandelijk misbruik van.

    Enige punten als vergelijking uni vs ziggo:

    -1000mbit vs 100mbit
    -gratis vs 10Euro
    -directe toegang tot uni faciliteiten vs geen directe toegang
    -stabiel internet vs iets meer stabiel internet
    -geen tv vs tv

    In mijn ogen zijn dit eigenlijk alleen maar minpunten voor Ziggo tov de huidige situatie. Maarja, waar moeten wij als student heen met onze punten?

    Het lijkt mij bijna een gedane zaak en juist het feit dat we niet aan de kabels mogen komen dwingt mij om toch voor te stemmen. Internet wordt in sommige delen van de wereld al als een eerste recht voor de mens gezien en ik kan in ieder geval op het moment niet zonder.

    Reageer
  • A

    In de mail staat wel dat de servicekosten van tv à €5,26 komen te vervallen. Dat wil zeggen dat de huurprijs na de deal met Ziggo met €9,74 omhoog gaat en niet met €15. 't Is nog steeds behoorlijk, maar het scheelt toch weer..

    Reageer
  • Gerben

    I'd say this is mostly a communication problem - Idealis could have brought this in a different way that would not provoke studentsprotests. The option an sich is not bad - but clearly it also isn't really an option. How is Idealis glasfiber internet comming along?

    Also, I'm with Ziggo we'd have to log in on wur.library before having acces to papers and stuff. (gedoe)

    Reageer
  • Hamkaas

    Ook een tip voor goedkoop, betrouwbaar en snel internet: zorg dat je niet uberhaupt bij Idealis woont en regel een kamer in een particulier studentenhuis. Gelijk de oplossing voor een hele hoop andere problemen.

    Reageer
  • SFO-lid

    This topic was also extensively discussed on Wageningen Student Plaza on Facebook. For your convenience, I put it into a document and put it on
    http://www.toreachidealliving.nl/extra/2015_05_10_fb_discussie_Internet_deal.pdf
    The real interesting part starts from page 6

    Reageer
  • Frank J

    Los van het feit dat ik grote twijfels heb bij de Ziggo-deal, heb ik bezwaren tegen de communicatie vanuit Idealis en SFO. Ons als bewoners is nooit iets gevraagd over hoe wij tegen de alternatieven aan kijken. In plaats daarvan melden ze ons pas een week voor de stemming dat we worden afgesloten van het Internet als we niet voor stemmen. Ik ga er niet vanuit dat de inspraakavonden komende week hier verandering in gaan brengen.

    Reageer
  • ruben

    Een ander punt van zorg is dat je bij ziggo wel routers zou kunnen installeren.

    Kan dit wel? De reden dat routers nu worden geblokkeerd is omdat anders andere bewoners zonder internet zitten. Dat ligt aan de infrastructuur van het netwerk. Gaat ziggo dat upgraden? Zo nee, dan leid het installeren van routers tot dezelfde problemen als we in september 2014 hebben gehad: iedere maand 4-5 keer zonder internet omdat iemand weer een router installeert.

    Reageer
    • Emma

      De huidige gang van zaken kost tussen de ton en anderhalve ton per maand. De wur wilde ook niet door met de vorige SLA (die op basis van best effort was), dat zeggen ze hier niet en dat is een beetje jammer. Die ton betaalt idealis nu, omdat ze niet verwarrende informatie wilden geven. Maar de huidige stuatie zou dus ook rond de 20-25 euro p.p uitkomen.

    • Emma

      Aaah kut.

      Klikte op de verkeerde reply.

      Maar om op jouw vraag in te gaan. Ja, ten eerste doen ze aan pro-active monitoring. Wat inhoudt dat ze op afstand kunnen zien dat deel van t netwerk opeens geen verkeer meer stuurt en hoe dat komt. Dus als er iets door sluipt is dat zo gefixt. (de precieze tijd weet ik niet uit mijn hoofd)

      Maar belangrijker is dat ze aan DHCP snooping doen. De hardware die eraan hangt herkent dat die persoon zijn router verkeerd om aansluit en sluit alleen hem (of haar) af van het netwerk en niet de rest. (dit is niet helemaal de goeie technische uitleg, maar hier komt het zo ongeveer op neer)

    • Andere Haarwegbewoner

      Het is met het huidige systeem prima mogelijk om routers te installeren. Ze worden overigens niet eens geblokkeerd (mits correct aangesloten), maar zijn alleen niet toegestaan. Wat dat betreft zie ik dus geen problemen.

      Vóór de vervanging van de switches en het achterliggende systeem kon een verkeerd aangesloten router problemen opleveren; nu niet meer. En mits goed ingericht straks met Ziggo als provider ook niet.

  • Buurman van de Haarweg

    Dat Idealis geen commentaar wil geven vind ik bijzonder zwak. Niet wat ik van Idealis gewend ben.

    Ik denk dat ze een verkeerde inschatting hebben gemaakt uit de enquête. De vraag die ze zouden moeten stellen, zeker als de WUR door wil gaan, is of studenten voor 10eu per maand meer ook service in het weekend en de vakantie willen. Ik vermoed dat iedereen nee zal zeggen.

    Dat destijds uit de bewonersenquete kwam dat internet een probleem was, is logisch. Destijds was er ook veel storing. Door de nieuwe switches en routers is dat verleden tijd en draait alles bijzonder stabiel.

    Idealis neemt dus de oude situatie als uitgangspunt en probeert daardoor een niet bestaand probleem op te lossen. Met als gevolg dat iedereen 10 euro duurder uit is.

    Reageer
    • Bewoner

      "Idealis was niet bereikbaar voor commentaar." komt denk ik omdat het vrijdagmiddag was (dan sluiten ze de boel), niet omdat ze geen commentaar willen geven.

    • Emma

      De huidige gang van zaken kost tussen de ton en anderhalve ton per maand. De wur wilde ook niet door met de vorige SLA (die op basis van best effort was), dat zeggen ze hier niet en dat is een beetje jammer. Die ton betaalt idealis nu, omdat ze niet verwarrende informatie wilden geven. Maar de huidige stuatie zou dus ook rond de 20-25 euro p.p uitkomen.


Re:ageer