Student - 17 mei 2011

Zichtbare impact van fairtrade

Een online gps-tracking systeem brengt in kaart hoe duurzaam fairtradeproducten zijn. Studenten Fair Trade Management zijn betrokken bij de ontwikkeling ervan.

Tijdens het GeoFairTrade symposium op 13 mei bleek dat er nog veel vragen zijn over het opsporingssysteem.
Het fruit in een pak fairtrade vruchtensap is afkomstig van verschillende boeren en soms zelfs van verschillende landen.
Met een code op het pak kan de consument op een website checken waar het fruit vandaan komt en wat de betreffende boeren doen aan duurzaamheid. Nu kan dat nog niet, maar fairtradeorganisaties werken hard aan zo'n opsporingssysteem. 'Bij fair trade producten gaat het niet alleen om het logo. Fair trade organisaties willen de impact van fair trade zichtbaar maken en onderbouwen', legt Sanne Varcauteren uit. De derdejaars Fair Trade Management bij Van Hall Larenstein in Wageningen deed, net als haar klasgenoten, eencase study voor het GeoFairTrade Consortium, dat vanuit een EU-project het opsporingssysteem ontwikkelt.
Waterput
Voor een coöperatie van theeboeren in Oeganda, maakten de studenten op basis van gps-informatie kaarten met daarop de theevelden en de bossen eromheen. Het groepje bracht ook in kaart waar de waterbronnen liggen en de boeren wonen. Vercauteren: 'Daar ligt een behoorlijke afstand tussen.'
De theecoöperatie kan dichtbij de huizen van de boeren een nieuwe waterput aanleggen. Dan verbeteren de sociale leefomstandigheden en stijgt de coöperatie op de duurzame ontwikkelingsschaal. Bij het opsporingssysteem zijn namelijk veertig graadmeters van duurzame ontwikkeling bedacht. Zoals energiegebruik, de zorg voor de natuur en gezonde arbeidsomstandigheden. Niet alleen consumenten, maar ook certificeringsorganisaties, handelaars en producenten zelf verwerven zo dus meer inzicht.
Tijdens het symposium over GeoFairTrade op vrijdag 13 mei bij VHL bleek echter dat er nog veel vragen zijn over het opsporingssysteem. De belangrijkste is wie het stokje overneemt als het EU-project is afgelopen. Ook gaat het enorm veel geld kosten om alle benodigde gegevens te verzamelen. Toch vindt student Louis de Francquen het 'best redelijk' om te verwachten dat het systeem over vijf jaar is ingevoerd.
 
Op de cornflakes
Maar zit de consument wel op die informatie te wachten? 'Misschien checken mensen de informatie een keer en lezen ze een inspirerend verhaal. Dat creëert vertrouwen. Mensen zullen daardoor minder geneigd zijn over te stappen op een ander product', denkt Vercauteren. 'Vroeger wisten we niet waar ons voedsel vandaan kwam. Sinds de problemen met bijvoorbeeld BSE is er meer vraag naar de herkomst van voeding', vult klasgenoot De Francquen aan. 'Misschien moet er wel een verhaaltje op het product zelf komen. Dat je het tijdens het ontbijt op het pak cornflakes kunt lezen.'
In ieder geval is transparantie binnen de fairtradebranche makkelijker te bereiken dan binnen de conventionele branche, geloven de studenten. 'Sommige merken doen het al.'

Re:ageer