Wetenschap - 21 februari 2008

Zichtbaar biologisch vlees verkoopt beter

Biologisch vlees verkoopt beter als het goed in het zicht ligt in het winkelschap en wordt aangeprezen met opvallende reclame op de verpakking, het schap, de vloer en het plafond van de supermarkt. Dat blijkt uit LEI-onderzoek in zes supermarkten.
In het experiment werden schappen ingericht in verschillende sferen, die het biologische vlees duidelijk onderscheidden van het gewone vlees. ‘In één sfeer lag de nadruk op dat biologisch vlees lekker is, in de andere dat het natuurlijk is’, licht onderzoeker drs. Gemma Tacken toe. ‘Met die boodschappen zijn stickers gemaakt voor op de verpakking, stroken op het schap, stickers op de vloer en plafondhangers. Veel zichtbaarheid leidde tot een significant betere verkoop, en beide sferen deden het goed.’
Het was al bekend dat producten die in het zicht en voor het grijpen liggen beter verkopen. Dat geldt ook voor biologisch vlees, blijkt nu. Het marktaandeel van biologisch vlees is net iets lager dan het gemiddelde marktaandeel van biologische versproducten, maar een betere promotie kan dat marktaandeel dus vergroten. Supermarktklanten blijken bovendien het hele vleesschap positiever te beleven door de promotie-uitingen.

Re:ageer