Zeven docenten krijgen Green Teacher Award

Dit zijn ze dan. De zeven duurzaamste docenten van Wageningen. Vandaag werden ze in het zonnetje gezet door Green Office Wageningen, die de docenten als voorbeeld ziet voor hun collega’s.
Linda van der Nat

Foto: Sven Menschel

Ignas Heitkönig, Nynke Hofstra, Kris van Koppen, Edith Lammerts van Bueren, Tjeerd-Jan Stomph, Kees van Veluw en Arjen Wals kregen op het podium van Forum vandaag allemaal de Green Teacher Award uitgereikt. De zeven docenten inspireren volgens Green Office Wageningen hun studenten om duurzamer te denken en te handelen. Bijvoorbeeld door een rolmodel te zijn, door digitaal onderwijsmateriaal te ontwikkelen of door studenten te stimuleren zelf verandering teweeg te brengen.

Zo richtte Ignas Heitkönig, docent bij de Resource Ecology Group, de Future for Nature Academy op, een Wagenings programma waarmee hij jonge mensen wil motiveren actief bij te dragen aan natuurbescherming. Tjeerd Jan Stomph moedigde tijdens Academic Consultancy Training, dat hij tot augustus coördineerde, studenten aan altijd het grote plaatje in gedachten te houden: is de oplossing die het meest duurzaam lijkt, ook daadwerkelijk de duurzaamste oplossing?

Erkenning

Volgens Laura Sloot van Green Office Wageningen is de Award een erkenning voor de moeite die de Green Teachers steken in duurzaam onderwijs, maar is de prijs ook belangrijk als publiciteit voor duurzaam onderwijs. ‘De Green Teachers zijn een voorbeeld voor collega’s en laten zien dat je niet per se een milieuvak hoeft te geven om duurzaam te onderwijzen. Studenten zien dit en gaan zelf ook kritischer naar hun lessen kijken. Uiteindelijk leidt dat volgens ons tot beter Green Teaching.’

De prijs werd dit jaar voor de tweede keer uitgereikt. Vorig jaar bepaalde Green Office Wageningen wie de groenste docenten waren. Dit keer mochten de studenten docenten nomineren.