Wetenschap

Zeven Veni-beurzen naar Wageningen University

Zeven Wageningse onderzoekers hebben dit jaar een Veni-beurs binnengehaald. De beurs van zo’n 250 duizend euro moet hun wetenschappelijke carrière kickstarten.
Rob Ramaker

De beurzen werden dit jaar toegekend aan Ingrid Boas (Milieubeleid), Wilma van Esse (Moleculaire biologie), Thomas Kodger (Chemie), Ingrid van der Laan-Luijkx (Meteoreologie), Raymond Staals (Microbiologie), Nora Sutton (Milieutechnologie) en Elmar Tobi (Humane voeding). Die laatste verkast van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) naar Wageningen.

Landelijk werd dit jaar 15 procent van de 1058 aanvragen toegekend.

De Veni maakt deel uit van de zogeheten vernieuwingsimpuls van wetenschapsfinancier NWO. De organisatie mikt op jonge onderzoekers die relatief aan het begin van hun carrière staan. Specifiek mikt de Veni’s op talentvolle onderzoekers die afgelopen jaren zijn gepromoveerd en die nu hun eigen wetenschappelijke koers gaan uitstippelen.Vorig jaar kreeg een recordaantal van tien WU-onderzoekers een Veni. Een jaar eerder haalde de universiteit ook zeven beurzen binnen. Landelijk werd dit jaar 15 procent van de 1058 aanvragen toegekend. Daarmee lijkt het honoreringspercentage de laatste jaren stabiel, na een daling in de periode daarvoor.