Landbouw

‘Zet social media in tegen yield gap’

Afrika kampt met een groot gat tussen potentiële en daadwerkelijke landbouwopbrengsten. De bachelorstudenten Nienke Boderie en Evelien de Jong presenteerden gisteren een nieuwe manier om deze ‘yield gap’ te verkleinen: via social media.
Milou van der Horst

Studenten zeggen: bestrijd yield gap met socil media. Foto: Milou van der Horst.

De studenten Gezondheid en Maatschappij en Internationale Ontwikkeling Studies hielden een voordracht op het SKOV-seminar Narrowing the yield gap, het zesde in een serie over ontwikkeling in de landbouw in Afrika. Sociale media zijn in het westen vooral voor de lol, maar kunnen ook worden gebruikt om producten te promoten, mensen te inspireren en kennis te delen, aldus Boderie en De Jong. Zo heb je Agtube.com, de ‘groene’ versie van YouTube voor plattelandsbewoners uit ontwikkelingslanden. Ze vinden er tips en educatieve video’s in alle talen. Ook zijn er diverse apps ontwikkeld die Afrikaanse boeren kunnen helpen, zoals iCow, een sms-dienst die informatie verspreidt over vee.

Beperkingen zijn er wel, vertellen de studenten. Zo heeft maar een klein deel van de Afrikaanse populatie een mobiele telefoon met internet en toegang tot of kennis van computers. Diverse organisaties geven computer- en socialmediatraining, maar zelfs dan worden grote groepen ongeschoolde mensen niet bereikt. Bovendien is internet in Afrika zeer traag en duur en is er beperkte elektriciteit. Wel zijn er diverse projecten van bijvoorbeeld Facebook, Google en Groot-Brittannië die deze problemen trachten te verhelpen.

Het idee van de twee studenten sloeg aan bij het publiek, hoewel er ook extra nadelen werden genoemd. Volgens Niyonsaba Benjamin, masterstudent Environmental Sciences, zullen boeren niet snel na hun lange werkdag achter de computer kruipen, als ze er al één hebben. ‘Boeren in mijn land, Rwanda, moeten naast hun harde werk op het land nog voor hun grote familie zorgen. Er is geen tijd om te internetten.’ Ook is het delen van informatie over marktprijzen en vraag en aanbod niet nieuw, zeiden diverse gepensioneerde aanwezigen. ‘Internet werkt in tegenstelling tot sms en de vaste telefoon veel sneller en efficiënter voor informatie-uitwisseling’, aldus bodemdeskundige Bert Janssen. ‘Maar Facebook vind ik enorm gelul.’

Agronoom Jaap Schouls vult aan: ‘Er kan beter gewerkt worden aan meer basisonderwijs en basislandbouwonderwijs. Die internetcursussen zijn ook ontzettend duur.’ Schouls gelooft wel in de sociaalpsychologische werking van internet. ‘Boer zijn is een eenzame bezigheid. Meer verbinding zorgt voor meer ondersteuning en erkenning en werkt bovendien motiverend en stimulerend.’

Lees ook: