Wetenschap
Natuur & milieu
Nieuws

Zeppelin mijdt Binnenveld door vliegverbod

Heel Wageningen heeft 'm gezien, de zeppelin. Heel Wageningen? Nee, een klein groepje dappere wetenschappers in het Binnenveld stond op de verkeerde plek.

Al een uur staan een groepje Wageningse wetenschappers in het Binnenveld gespannen naar de lucht te staren. Daar in noordelijke richting, tussen Ede en Veenendaal, moet-ie verschijnen. Hij kan er elk moment zijn, heeft Laurens Ganzeveld (Aardsysteemkunde) de opgetrommelde pers zojuist uitgelegd. De zeppelin is net boven Ermelo gespot. ‘Met de wind mee haalt-ie maximaal 120 km/uur. In twintig minuten is-ie hier.’ Bolknak ‘Kijk, daar is-ie’, roept iemand opeens. Veel oostelijker dan verwacht, duikt de zeppelin plotseling op boven de bomen. Een 75 meter lange en met helium gevulde bolknak. Aan de grond zal het een heel imponerend ding zijn, maar zo zwevend op een paar honderd meter valt het reuze mee. Onderaan de sigaar hangt een cabine die ruimte biedt aan precies twee personen. De rest is gevuld met apparatuur: 700 kilo geavanceerde techniek om de lucht door te meten. Buitenkansje De Pegasos (Pan-European Gas-AeroSOls climate-interaction Study) is twee weken in ons land om luchtmetingen te doen. De metingen moeten nieuw licht werpen op de relatie tussen luchtkwaliteit en klimaatverandering. Het is de bedoeling dat de zeppelin een half uur spiraalt boven het Wageningse weerstation aan de Veensteeg. Het is een buitenkansje om een profiel te krijgen van de luchtkolom recht boven de grondapparatuur. Vliegverbod Maar zover komt het dus niet. De Duitse piloot in de zeppelin zet rechtstreeks koers naar de stad en blijft daar ruim een half uur rondjes draaien. Een foutje? Flauwe grappen over Duitsers en hotel De Wereld zijn snel gemaakt. Een telefoontje van Ganzeveld naar de volgauto verschaft duidelijkheid. ‘Er is kennelijk door defensie een tijdelijk vliegverbod ingesteld. Hij mag niet boven het Binnenveld vliegen’, meldt Ganzeveld enigszins beteuterd. Geen drama Vliegbeperkingen door militaire bewegingen schijnen wel vaker voor te komen, laat Ganzeveld even later weten. Collega’s die met het WUR-vliegtuig regelmatig de lucht ingaan om CO2 te meten, hebben dergelijke ervaringen ook. Als de Pegasos boven Wageningen cirkelt passeert inderdaad een dof dreunende chinook. Volgens Ganzeveld is het wetenschappelijk gezien ‘geen groot drama’ dat er niet boven het meetstation is gevlogen. De samenstelling van de lucht boven de stad zal waarschijnlijk niet veel verschillen van die boven het Binnenveld.

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.