Student
Onderwijs

Zelfhulpgroep voor hoogbegaafden

Hoogbegaafdheid kan handig zijn, maar kan mensen ook in psychische of sociale problemen brengen. Dat is de reden waarom decaan Ruur Boersma zelfhulpgroepen voor hoogbegaafde studenten heeft opgezet.
Milou van der Horst

Foto: Sven Menschel

‘Een derde van de hoogbegaafde volwassenen loopt vast’, vertelt Boersma. ‘Zij hebben een burn-out, zijn ontevreden of zitten thuis vanwege conflicten met de werkgever.’ Hetzelfde geldt voor studenten, denkt Boersma. Ze ziet op haar spreekuur geregeld hoogbegaafde studenten die ontevreden of overbelast zijn en besloot dat er extra begeleiding moest komen.

Ze nam een kijkje bij Universiteit Leiden, waar die extra begeleiding al bestaat, en besloot om lunchbijeenkomsten te organiseren voor groepjes van vier tot zes hoogbegaafde studenten. Daarvoor hebben zich nu zestien studenten aangemeld, die allemaal bij Boersma op spreekuur zijn geweest. De studenten stellen zelf doelen waar ze aan willen werken in de vijf keer dat ze bijeenkomen. Ze helpen elkaar, onder begeleiding van Boersma, bij het behalen van die doelen. Naast de lunchafspraken wordt er ook eens per maand een diner georganiseerd, dat open is voor iedereen. ‘Het gaat niet alleen om ontwikkeling, maar ook om elkaar ontmoeten en herkenning,’ aldus Boersma.

Perfectionisme

Een van de obstakels waar hoogbegaafde studenten soms tegenaan lopen is de bachelorthesis. ‘Dat kan te maken hebben met het gevoel dat het nooit goed genoeg is,’ legt de decaan uit. ‘Ik merk ook dat studenten moeilijk hulp kunnen vragen. Dus het is een combinatie tussen perfectionisme en faalangst.’

Een ander probleem is dat hoogbegaafde studenten vaak te veel doen en daardoor burn-out raken. Boersma: ‘Je ziet vaak dat hoogbegaafden ook hoogsensitief zijn. Dat betekent dat er te veel prikkels binnenkomen die verwerkt moeten worden en waar tijd voor genomen moet worden.’ Tijd die ze vaak niet hebben of nemen.

Motivatie

Daarnaast is motivatie een heikel punt. ‘In het begin zijn vakken vaak heel leuk, maar als het vak te langzaam gaat, kunnen studenten hun motivatie kwijtraken,’ legt Boersma uit. ‘En als iets niet lukt, zie je vaak dat ze opgeven. Of ze beginnen niet eens, omdat ze het idee hebben dat het niet zal lukken.’

Vaak ontbreekt het hoogbegaafden studenten ook aan studievaardigheden, omdat ze op de middelbare school niet hard hoefden te werken. Er bestond al een studievaardigheidstraining, maar er is in januari ook voor het eerst zo’n groep gevuld met enkel hoogbegaafde studenten. Dat heeft meerwaarde, zegt Boersma: ‘Ze kennen vaak weinig mensen waar ze een klik mee hebben en hebben daardoor vaak het gevoel dat ze in hun eentje zijn. Ze willen graag wat diepgaandere gesprekken hebben over allerlei onderwerpen en dat kan niet met iedereen.’

Topje van de ijsberg

De laatste jaren stijgt het aantal studenten dat met psychische problemen aanklopt bij de decanen en psychologen van WUR. Dit kan voor een deel te maken hebben met hoogbegaafdheid, zegt Boersma. Ze denkt met de lunchbijeenkomsten en diners een oplossing te bieden voor deze groep.

De zestien studenten die zich nu hebben gemeld, zijn volgens haar slechts het topje van de ijsberg. Ze hoopt dat meer hoogbegaafde studenten hun schaamte overwinnen en naar de bijeenkomsten komen. ‘Wanneer je snapt dat je klachten met hoogbegaafdheid te maken hebben, vallen meestal veel puzzelstukken op zijn plek.’

Studenten die meer informatie willen over de lunchbijeenkomsten voor hoogbegaafden of zich willen aanmelden, kunnen mailen naar ruur.boersma@wur.nl.

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.