Zeilsters tweede bij Friese marathon

Het was druk op de Friese wateren afgelopen weekend, waar 150 teams streden om de eerste plek in de 'Brio zeilmarathon'. Het vrouwenteam uit Wageningen sleepte de tweede prijs van het vrouwenklassement in de wacht.

De Brio (de Brug Is Open) marathon is een 60 kilometer lange race door smalle slootjes, grote meren en dwars door een aantal dorpen. Naast het zeilen werd er ook hard gepeddeld, ‘geboomd’ (met een lange stok de boot voortduwen tegen de bodem) en gejaagd (de boot voorttrekken vanaf de kant). Elk middel werd aangegrepen om zo snel mogelijk over de finish te komen. De bootjes zijn klein en kunnen hun mast snel naar beneden halen, waardoor ze onder kleine bruggetjes door kunnen. Zoals de foto laat zien, leverde dat soms een flinke chaos op. Verschillende typen boten konden meedoen, er was ook een apart klassement voor boten met een vrouwelijke bemanning. De studentes van zeilvereniging Aqua kwamen als tweede van de vijftien teams uit die klasse over de finish. ‘We maakten een super start, we gingen als eerste over de startlijn,’ vertelt schipper Leonoor. De dames moesten vechten om hun plek te behouden. ‘Het was zeker geen gemakkelijke wedstrijd, we hebben ons wel echt helemaal gegeven. Er was bijna geen tijd om te eten en te drinken.’ Gelukkig was het niet moeilijk om de moed erin te houden, aldus de trotse studente Food Innovation Management. ‘Vanaf de kant riepen mensen dat we als vrouwenteam bijna aan kop lagen, dat motiveerde ons enorm.’ De vrouwen werden 32 e van de 120 in het klassement van hun boottype. Daarnaast kreeg het andere Wageningse team plaats 59 en de reünisten kwamen als elfde binnen.