Wetenschap - 10 april 2018

Zeewier verkopen gaat het best met emotie

tekst:
Tessa Louwerens
1

Zeewier is vrij onbekend, maar niet per se onbemind. Als je het op de juiste manier aanprijst, zijn mensen best bereid het te kopen, blijkt uit verkenningsonderzoek van Wageningen Economic Research en Wageningen Food & Biobased Research.

Foto: Leonard Passchier

Wie weleens sushi eet, kent zeewier. Maar over het algemeen is het een onbekend voedingsmiddel. ‘Dergelijke onbekende producten zijn lastig te introduceren, omdat eetgedrag een diepgewortelde gewoonte is, die je moeilijk kunt doorbreken’, vertelt Marleen Onwezen, onderzoeker Consumentengedrag bij Wageningen Economic Research. ‘Dat is jammer, want zeewier is een gezonde en duurzame eiwitbron.’

Boerenkoolwraps

Een manier om zeewier aantrekkelijker te maken, is door het te verwerken in producten die mensen al wel kennen, zoals wraps. In een pilotstudie onderzochten de wetenschappers hoe je die zeewierwraps het best aan de man kunt brengen. Ze schotelden 612 deelnemers in een online enquête plaatjes van verschillende wraps voor. Die bestonden voor vijf procent, de helft of helemaal uit zeewier. Als controleproduct gebruikten de onderzoekers boerenkoolwraps.

Wat opviel was dat het percentage zeewier in de wraps geen invloed had op de bereidheid van de consument om het product te kopen. Wat wel uitmaakte was de manier waarop het product werd omschreven. Dat gebeurde met een cognitieve boodschap – ‘Zeewierwraps zijn een gezonde bron van vitaminen en mineralen’ – of met een emotionele boodschap – ‘Voel je gezond met deze zeewierwraps boordevol vitaminen en mineralen’.

Emoties

Het bleek dat mensen bij de cognitieve boodschap een negatievere verwachting hadden van de 100 procent-zeewierwrap, wat betreft geur, smaak en textuur ten opzichte van de andere varianten. Bij een emotionele boodschap vielen die negatieve effecten weg. Onwezen: ‘Emoties spelen een belangrijke rol bij voedselkeuze, zeker als het gaat om nieuwe of onbekende producten. Door in te spelen op deze emoties, kan je die barrières wegnemen.’

Verder ontdekten de onderzoekers dat producenten zich het best kunnen richten op specifieke doelgroepen, namelijk consumenten die openstaan voor vernieuwing en consumenten die mensen in hun omgeving hebben die al zeewier eten. Ook adviseren de onderzoekers om de duurzaamheid van het product te benadrukken. Onwezen: ‘Het blijkt dat consumenten zeewier vooral zien als een natuurlijk product dat milieuvriendelijk is. Producenten kunnen daarvan profiteren, door op die gedachte in te spelen.’

Voordat de onderzoekers concrete aanbevelingen kunnen doen, moet er volgens Onwezen eerste meer onderzoek worden gedaan. ‘Dit was een kleine pilotstudie om meer inzicht te krijgen in de verschillende aspecten die een rol spelen, zodat we gerichter kunnen kiezen wat we verder willen onderzoeken. We hebben nu bijvoorbeeld alleen gekeken naar bewuste reacties op zeewier, maar we zijn ook nieuwsgierig naar de gevoelens die het opwekt. Zeker omdat we weten dat emoties een belangrijke rol spelen.’

Re:acties 1

  • Fons Janssen

    De jonge doelgroep staat meer open voor nieuw eten, dat merk je aan alle nieuwe foodfestivals die ontstaan. Supermarkten zien dat en proberen zo ook nieuwe producten te lanceren met hun eigen foodfestivals.
    Anderzijds kan zeewier ook grootschalig verbouwd worden met de emotie van urgentie over de klimaatuitdagingen. Argentinië en INRADA zijn van plan gigantische zeewierinstallaties te bouwen die het schaliegas uit Argentinië wegconcurreren.
    http://www.duurzaamplus.nl/energie/biogas-uit-grootschalige-zeewierproductie-behoud-nederlandse-gasnet/
    https://biodiesel.com.ar/10246/economia-azul-macri-se-reunio-con-gunter-pauli
    bit.ly/PlanAEnglish

    Reageer

Re:ageer