Organisatie - 11 december 2008

ZUCHTEND IN DE AUTO NAAR DE CAMPUS

De Mansholtlaan staat soms compleet vast, waardoor het veel tijd kost om Wageningen Campus op of af te komen.
De Mansholtlaan staat soms compleet vast, waardoor het veel tijd kost om Wageningen Campus op of af te komen.

Foto: Guy Ackermans

‘Ik ben tegenwoordig een kwartier langer onderweg’, klaagt automobilist Wim Traag van Rikilt. ‘Ik ben blij met de afsluiting van de Bornsesteeg’, zegt zijn fietsende collega Eelco Franz. Dat is in een notendop het dilemma van de bereikbaarheid van Wageningen Campus, sinds de afsluiting van de Bornsesteeg voor auto’s.
Een rondje langs automobilisten op de campus levert steeds dezelfde reacties op: het is drukker geworden, het duurt langer en er moet iets gebeuren. In de spits staat de Mansholtlaan soms vast van voor tot achter, waardoor auto’s de ingang naar Wageningen Campus niet kunnen bereiken. En ook op de doorgaande wegen Kortenoord Allee en Nijenoord Allee duurt het regelmatig een paar rondes voor je een stoplicht voorbij bent.
‘Het is erger geworden sinds de afsluiting van de Bornsesteeg’, weet Gea Booiman-Hagen van de receptie van Rikilt – Instituut voor Voedselveiligheid. ‘Forum is een prima onderwijsgebouw, maar er komen is soms lastig’ zegt ook Leo Nagelkerke, docent bij Aquacultuur en visserij, een leerstoelgroep op Zodiac. ‘Ik kom uit Breda en ga met mijn auto naar Forum. Ruim voor half negen lukt dat nog wel, maar later doe je er soms dik een kwartier over. Soms glip ik wel eens door het Binnenveld, al hoort dat niet.’ Vroeger had hij op Zodiac een fiets. Tot die werd gestolen. Een dienstfiets, zoals op het Rikilt aanwezig is, zou weinig soelaas bieden denkt hij. ‘We hebben hier veel docenten, aan een fiets heb je dus niet genoeg. Bovendien sleep je vaak spullen mee, zoals boeken en dictaten.’
Of de afsluiting van de Bornsesteeg voor auto’s nou wel of geen goed idee is, hij blijft dicht, aldus Saskia Verhoef, woordvoerder van de gemeente. Simon Vink, woordvoerder van Wageningen UR, wil dat ook niet anders. ‘Het was levensgevaarlijk, die auto’s tussen die waaiers fietsen en voetgangers.’ Volgens Verhoef loopt in de spits het reistijdverlies op de Nijenoord Allee op tot zo’n vijftien minuten over drie kruisingen. ‘Dat is vervelend, maar voor stedelijk verkeer niet opzienbarend.’
De gemeente zoekt de oplossing vooralsnog in het anders afstellen van verkeerslichten en het onderzoeken of een rotonde een stoplicht kan krijgen. ‘Het probleem is dat de locatie nog lang niet is uitontwikkeld. We zien per maand de verkeersstromen wijzigen, maar verkeerstechnische ingrepen doe je voor de langere termijn. Tegelijkertijd moeten we ons afvragen of wij als gemeente al het verkeer willen faciliteren. Wageningen UR mag mensen ook stimuleren de auto te laten staan’, aldus Verhoef.
Vink denkt dat het probleem met de komst van de geplande busbaan over de campus in ieder geval minder wordt. De provincie Gelderland wil deze ten zuiden van Forum en Atlas laten lopen, rechtdoor langs gebouw 116 en Rikilt, om achter studentenflat Dijkgraaf weer op de Nijenoord Allee uit te komen. Dat is op zich goed nieuws, omdat er dan bij studentenflat Dijkgraaf ook een toegang naar de campus komt, wat de huidige verkeersdruk kan verminderen. Hoe de toegang eruit komt te zien wordt onderzocht in het totaalplan, maar er wordt in ieder geval gekeken naar een fietspad.

Re:ageer