Organisatie - 25 oktober 2013

Yoghurt tappen dankzij LEI

tekst:
Roelof Kleis

Er zit iets nieuws aan te komen in de wereld van de toetjes: een yoghurtbar. In de supermarkt even een yoghurtje tappen. Het idee werd deze week met hulp van het LEI ontwikkeld tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven.

Het LEI gebruikte het Eindhovense designpodium om hun business innovation approach in de etalage te zetten. De Natuurhoeve is een Utrechts zuivelbedrijf van tien boeren dat gespecialiseerd is in ambachtelijke yoghurtjes. De groep heeft een eigen lijn: doorzichtige bekers ambachtelijk gemaakte yoghurt met vers fruit op de bodem. Maar dat doen er zoveel. Zuivelondernemers apen elkaar volop na, legt boerin Mariska Lekkerkerker uit. ‘Hoe zorg ik dat ik me onderscheid? Wat is de toegevoegde waarde van mijn product?’

Veel agrarische ondernemers zitten met vragen zoals die van de Natuurhoeve. Ondernemen is voortdurend bewegen, omdat de markt, de regels of de consument veranderen. Duurzaamheid is daarbij het credo. Alles moet duurzamer. Het LEI wil die ondernemers helpen, legt Jos Verstegen uit. ‘Wij helpen ondernemers na te denken over nieuwe bedrijfsmodellen. Hoe je binnen de beperkingen die er zijn je boterham kunt verdienen. Hoe je kansen ontwikkelt om op een andere manier bezig te zijn.’

De aanpak die het LEI daarvoor heeft ontwikkeld heet de business innovation approach. Een raamwerk om op een geordende manier na te denken over het soort bedrijf dat je wilt zijn en de keten waarin je wilt opereren. Bijna dagelijks doen Verstegen en zijn collega’s sessies met agrariërs die willen innoveren. Ondernemers onder elkaar. In Eindhoven werden daar voor het eerst designers aan toegevoegd.

De echte vernieuwingen in de agrarische sector komen vaak van buitenaf
Jos Verstegen

Die combinatie ligt eigenlijk voor de hand, vindt Verstegen. ‘De echte vernieuwingen in de agrarische sector komen vaak van buitenaf. Buitenstaanders kijken met een heel andere blik. Daarom ook die link naar de Dutch Design Week.’ Als onderdeel van Agri meets Design gingen ondernemers, beleidsmakers, designers en studenten van het CHA in Dronten met drie casussen aan de slag. Waaronder die dus van de Natuurhoeve.

De yoghurtbar kwam na een pitch voor een deskundige jury als tweede uit de bus. Lekkerkerker is desondanks blij met het resultaat. ‘Het sluit aan bij wat ik eigenlijk wil: terug naar vroeger, terug naar de hervulbare verpakking. Onze yoghurtbar in de supermarkten.’ De jury prees het ‘totaal nieuwe idee om zuivel aan de markt te brengen’

Winnaar werd Rob Denissen uit Heukelom. De Brabander heeft 75 melkkoeien en 35 hectare grond. En groter wil hij niet worden. Om toch meer uit zijn bedrijf te halen is zijn idee om er een soort community van bedrijvigheid van te maken. ‘Ik heb ruimte, mest, melk. Dat wil ik delen met andere ondernemers die die grondstoffenstroom tot meer waarde kunnen brengen. Ik wil een soort lokale gemeenschappelijk economie ontwikkelen. Zij aan zij op mijn boerderij.’

 

 


Re:ageer