Gebouwen

Woonakkoord behoedt Idealis voor rampspoed

Goed nieuws voor Idealis en de andere woningcorporaties: voorlopig mogen ze hun huren handhaven op het bestaande maximum. In het nieuwe woonakkoord is geen plaats meer voor de WOZ-regel die onder corporaties voor grote onrust had gezorgd.

Volgens dit voornemen uit het regeerakkoord zou de huur maximaal 4,5 procent van de WOZ-waarde mogen bedragen, wat in Wageningen mogelijk zou leiden tot een halvering van de huurprijs. Woningcorporaties voorspelden daarop een golf van faillissementen en Idealis besloot vorige week nog twee grote nieuwbouwprojecten (Lawickse Hof en Dolderstraat/Nobelweg), met in totaal 300 kamers, in de ijskast te plaatsen. De studentenhuisvester gaf aan bezorgd te zijn dat de aangekondigde huurbepaling in combinatie met een nieuwe verhuurdersheffing te zwaar op de begroting zouden drukken. Maar in de nieuwe plannen ziet het er een stuk beter uit voor corporaties. Weliswaar komt er een nieuw voorstel waarbij de WOZ-waarde een rol gaat spelen in de huurprijs, maar de ondertekenaars van het akkoord geven ook aan dat dat niet mag leiden tot ‘een beperking van de verdiencapaciteit of andere schokeffecten’.

Idealis kan nog niet zeggen of het akkoord betekent dat de nieuwbouwprojecten alsnog doorgaan. ‘We hebben het nieuws net te horen gekregen en we studeren nog op de tekst’, meldde een woordvoerder. RG