Wonen op de campus?

Stelling: Studentenwoningen op de campus. Daar zit toch niemand op te wachten?

Marlies: Het is algemeen bekend dat er dringend nieuwe studentenwoningen nodig zijn. Waar die komen maakt mij weinig uit. Als het om wat voor reden dan ook het aantrekkelijkst is om op de campus te bouwen, bijvoorbeeld omdat de grond in het centrum te duur is, is dat prima. Dat de studenten die daar zullen wonen zich nooit in het centrum gaan laten zien, het voornaamste argument ertegen, lijkt me sterk. Alle grote studentenverenigingen en kroegen zitten daar nog. Drie van de vier grote studentenflats staan nu trouwens ook al behoorlijk dichtbij de campus, dus ik snap niet zo goed wat erop tegen is om nog wat studenten daar te huisvesten. In elk geval vind ik het van groter belang dát er nieuwe kamers komen, dan waar die precies komen. Reactie Jillis: Ik ben het met je eens dat het vooral belangrijk is dát er meer kamers komen, maar een beetje kritisch over de locatie mag best. Natuurlijk zitten er al grote flats aan de rand van de stad, maar als je daar gaat bijbouwen, creëer je een surrogaatcentrum. Nu een winkel, later komt er horeca bij en daarna gaan de ondernemers in de stad het moeilijk krijgen. Eerst de lelijke, lege plekken volbouwen is wel zo logisch!

Jillis: Uit mijn hoofd ongeveer 1 à 2 jaar geleden besloot de Wageningse gemeenteraad al dat er geen studentenwoningen op de campus gebouwd zouden gaan worden. Nu steekt die discussie toch de kop op. Het beste argument hiertegen is dat het centrum van Wageningen rustiger en leger gaat worden, wat betekent dat de horeca en tal van andere ondernemers inkomsten mis gaan lopen. Verder zijn er meerdere braakliggende terreinen die het centrum ontsieren (Kirpe­stein, brandweerkazerne, terrein bij de Shell). Als men daar nou eens studenten zou huisvesten, blijft het centrum levendig, zijn die ­lelijke littekens weggepoetst en houdt Wageningen het karakter van een studentenstad. Honderden studenten die Wageningen alleen maar kennen van campus, Forum en bushalte maken het er niet gezelliger op. Reactie Marlies: Er wonen hoe dan ook nog tal van studenten in het centrum. Verder moet ik de eerste student die zich alleen maar binnen een straal van 1 km rond zijn eigen huis begeeft nog tegenkomen. Overigens wel verbazingwekkend dat jij als liberaal in dit geval ineens wel voor dergelijke overheidsbemoeienis bent.