Wetenschap - 1 januari 1970

Winkelen met een camerabril op je neus

Het is een beetje vreemd: een bril met ingebouwde camera op je neus terwijl je boodschappen doet. Dat je daarbij tijdens het pakken en afwegen hardop moet zeggen wat je denkt terwijl er ook een videocamera op je gericht staat, maakt het nog gekker.

Toch kan dit helpen een manier te vinden om winkelgedrag beter te bestuderen. Enkele tientallen vrijwilligers maakten daarom deze week met een camerabril op hun neus een keuze uit een assortiment ui, prei, aardappel, wortel, appel en eieren. Student Bedrijfs- en consumentenwetenschappen Tineke Kuipers verwerkt de gegevens in een afstudeeronderzoek.
Er waren slechts enkele verschillende producten uitgestald in de speciaal voor het onderzoek ingerichte ruimte op de zorgboerderij aan de Bornsesteeg. Het observeren van keuzegedrag in een realistische omgeving zoals een supermarkt is namelijk nog te ingewikkeld, verklaart dr Erica van Herpen van de leerstoelgroep Marktkunde en consumentengedrag, en begeleider van Kuipers. ‘Daar zijn teveel externe factoren en kun je de omstandigheden niet aanpassen’, aldus Van Herpen.
In de proefomgeving aan de Bornsesteeg hopen Van Herpen en Kuipers te ontdekken of het keuzegedrag van consumenten met hulp van een microfoon en twee camera’s te observeren is. Gedragsobservatie met twee volledige videobeelden gebeurt namelijk nog nauwelijks bij consumentenonderzoek. Ook de camerabril werd niet eerder bij onderzoek gebruikt. De bril en het videosysteem zijn ter beschikking gesteld door het Wagenings IT-bedrijf Noldus. / YdH

Re:ageer