Studentenleven

Wie is toch die nieuwe directeur van Youth Food Movement?

Masterstudent Jorrit Kiewik wordt de nieuwe directeur van de Youth Food Movement. Hij wil niet alleen toekijken en kritiek uiten, maar constructief meedenken over een beter voedselsysteem.
Rob Ramaker

Komende week maakt Jorrit Kiewik zijn – hopelijk laatste – hertentamen aan Wageningen University. Hij werkte naast die studie altijd al twee á drie dagen bij communicatiebureau Het Portaal in Rotterdam. Maar sinds 1 augustus stort de masterstudent Applied Communication Science zich fulltime op voedsel in zijn nieuwe functie als directeur van de Youth Food Movement (YFM). In de avonduren en weekenden wacht zijn afstudeerwerk. Kiewik wil komende jaren meewerken aan een beter voedselsysteem.

Dat doe je bij de Youth Food Movement (YFM). Wat is dat voor organisatie?

‘We zijn de jongerenbeweging van het Slow Food-netwerk. Dat ontstond toen inde jaren tachtig de eerste McDonalds opende in Italië. Het netwerk streeft naar good, clean and fair voedsel. We willen goede productie van eten; van producent – de boer – tot aan de consument. We zijn niet per se voor gangbare òf biologische landbouw, maar op een constructieve manier strevend naar een beter voedselsysteem. We zijn dus geen partij als Wakker Dier. Die club kan alleen maar kan schreeuwen en komt niet met alternatieven.

‘YFM organiseert in Nederland een jaarlijkse academie voor 25 food professionals. Die leiden we rond in het voedselsysteem en dagen ze uit binnen hun eigen functie stappen te zetten in verduurzaming. We hebben daarnaast het Food Film Festival georganiseerd en Damn Food Waste, een lunch van verspild voedsel voor 5000 gasten op het Museumplein. Nu zijn we bezig met de campagne voor verplicht voedselonderwijs.’

Wat zijn je eigen plannen als directeur?

‘We hebben een klein team en een grassroots-beweging met twaalf lokale afdelingen, waaronder eentje in Wageningen. Als directeur heb ik zelf nog geen concrete plannen, van "dat ga ik doen". Ik ben immers net begonnen. Bel me over een maand, want dan heb ik dat wel. Ik ben opgegroeid op een boerderij en heb zelf gezien dat producenten het niet makkelijk hebben. Agrarisch Nederland staat nu op zijn kop.

Ik wil handvatten geven aan jonge mensen voor de toekomst van agrarisch Nederland. Ook wil ik consumenten leren over smaakbeleving. Om de eetcultuur terug te krijgen in Nederland.’

Je studeert Communicatiewetenschappen in Wageningen. Wat neem je mee uit die studie?

‘Mijn studie was interessant omdat je veel theorieën leert die je in de praktijk kunt toepassen.Hoe je bijvoorbeeld een bepaalde doelgroep kunt motiveren om te veranderen. Ik wil graag groepen bereiken met de juiste communicatie om zo echte verandering te bewerkstelligen.’