Organisatie - 12 januari 2012

Wie is de beste docent?

tekst:
Suzanne Overbeek

Op dinsdag 17 januari wordt bekend gemaakt welke docent Teacher of the Year 2012 wordt. De vijf genomineerden kunnen goed uitleggen en zijn enthousiast over hun vakgebied. Daarnaast hebben ze zo hun eigen manieren om studenten te boeien.

23-Teacherchoise.jpg
Wat vinden studenten van de genomineerden? En waarom zijn ze goed?
Marieke Vijzelaar
Derdejaars BSc Bedrijfs- en consumentenwetenschappen
'Ik heb het vak Besliskunde 1 van Frits Claassen gevolgd. Hierbij gaf hij duidelijke en gestructureerde voorbeelden, waardoor je ook bij het terug kijken van je aantekeningen een goed overzicht van de stof hebt. Zijn duidelijke manier van lesgeven maakt hem Teacher of the Year voor veel studenten!'
Maarten Makkink
Eerstejaars MSc Dierwetenschappen
'Ik heb nog nooit een leraar meegemaakt die er zo veel werk van maakt om de lesstof over te brengen als Frits Claassen. Hij geeft enthousiast les en werkt overzichtelijk met gekleurde krijtjes ('very convenient') op het bord. Hij legt de theorie uit het boek op een heldere manier uit, geeft goede voorbeelden en licht uitgebreid toe welke stappen hij maakt bij berekeningen. Bovendien voelt hij goed aan wanneer het te snel gaat. Dan zegt hij: 'I'll push the brake'. Ik vond het vak moeilijk, maar als ik het niet haal ligt het niet aan de leraar.'
Niek Fischer
Derdejaars BSc Bodem, Water, Atmosfeer
'Jan Willem van Groenigen moet de Teacher of the Year Award winnen omdat hij eigenlijk nog een beetje student is. Hij is jonger dan de meeste docenten en daarom makkelijker te volgen en te begrijpen. Hij denkt mee met de studenten. Wat erg opviel in zijn lessen is dat vanaf het begin achternamen er niet meer toe deden en er eigenlijk meer als collega's aan practica werd gewerkt. Aan het einde van de zes weken zijn de studenten en docenten van het vak naar de Vlaam gegaan om nog een borrel te doen, dat is toch vrij uniek?'
Boyen van Gorp
Vierdejaars BSc Bodem, Water, Atmosfeer
'Jan Willem van Groenigen is dé regenwormenexpert binnen bodembiologie, hij voert heel veel experimenten met ze uit. Ook als hij op vakantie is neemt hij de tijd om even te checken hoe de regenwormen er in dat gebied uit zien. Jan Willem heeft altijd weddenschappen met de mededocenten over hoe de bodemfauna gaat reageren in de practica. Als de regenwormen een negatief effect hebben moet Jan Willem volgens traditie op de laatste collegedag een rondje geven in de Vlaam. '
Rick van Meurs
Tweedejaars BSc Bos en Natuurbeheer
'Marthijn Sonneveld kan goed duidelijk uitleggen, erg to the point. Hij heeft geen omslachtig verhaal nodig en kan in een paar minuten je vragen duidelijk beantwoorden. Tijdens practica is hij een nuchtere rots in de branding. Als hij een van de begeleiders is, stel ik mijn vragen het liefste aan hem. Hij geeft goede hulp. Als je echt een blokkade hebt, geeft hij direct het antwoord, maar als je het al bijna snapt kan hij er door middel van vragen stellen voor zorgen dat je er zelf achter komt. Hij voelt goed aan wat een student nodig heeft om het vak te snappen.'
Pieter-Bas van der Lei
Tweedejaars BSc Bos en Natuurbeheer
'Marthijn Sonneveld is een goede leraar, helemaal toegewijd aan zijn vak. Hij legt de stof duidelijk uit door tijdens het praten zijn handen te gebruiken om het beeldend te maken. Als hij uitlegt hoe je bodem uitsmeert over je hand, dan doet hij dat tegelijk ook met zijn handen voor. Tijdens de colleges kan je op de sheets ook al de bodem en methodieken zien waar je dan vervolgens bij het veldwerk ook mee te maken krijgt. Die terugkoppeling is heel fijn. Ik gun het hem van harte om Teacher of the Year te worden.'
Tom Berghof
Zesdejaars Dierwetenschappen
'Het verbaast mij absoluut niet dat Huub Savelkoul weer genomineerd is voor Teacher of the Year. Hij is heel enthousiast en kan complexe dingen zowel simpel als in detail uitleggen. Hij maakt een abstract onderwerp als immunologie toch duidelijk door goede visuele ondersteuning. Zo doet hij tijdens zijn colleges een antilichaam na door met gespreide armen in een Y-vorm te gaan staan, en legt daarbij uit dat zijn twee handen nu allebei een antigeen kunnen binden. Dat plaatje blijft toch beter hangen dan alleen de collegeslides.'
Jori Führen
Vierdejaars Biologie
'Huub Savelkoul is een vriendelijke, warme man. Hij wil je graag iets vertellen en doet dat met zo veel enthousiasme dat je je bijna schuldig zou voelen om zijn colleges over te slaan. Hij gebruikt veel goede voorbeelden die echt blijven hangen. Zo noemt hij de Thymus waar T-cellen geproduceerd worden 'military academy' en natural killer-cellen vergelijkt hij met Al-Qaeda, de natuurlijke terroristen van je lichaam. Zelfs twee jaar na de colleges weet ik dat nog.'
Johan Kuipers
Zesdejaars Leisure, Tourism & Environment
'Ljiljana Rodic-Wiersma weet met haar enthousiasme de hele klas te boeien, tijdens haar colleges zul je niet snel in slaap vallen. Als je een vraag hebt, verwoordt zij de vraag op een andere manier zodat je zelf tot het goede antwoord komt. Dat is een leuke vorm van lesgeven omdat je zelf over de stof leert nadenken. Volgens Ljiljana zijn wij hier om te leren, dus ook na de colleges neemt zij altijd tijd voor studenten met vragen.'
Renske den Exter
Tweedejaars MSc Urban Environmental Management
'Ik heb Ljiljana Rodic-Wiersma genomineerd voor Teacher of the Year omdat ze heel duidelijk en helder kan uitleggen. Ze leert je logisch nadenken op een manier die moeilijke problemen simpel maakt. Ze stelt veel vragen om iedereen bij de colleges te betrekken en gebruikt foto's en voorbeelden uit verschillende landen, zodat ze ook de internationale studenten aanspreekt. Zelf reist ze veel en gebruikt haar eigen foto's in colleges. Studenten die zelf een verre reis maken sturen haar ook foto's, waardoor haar colleges nooit hetzelfde zijn. Er komen heel persoonlijke verhalen aan bod die het onderwerp meer laten leven. ' 
Rosalie Torensma
Vijfdejaars Voeding & gezondheid
'Ik stem nooit voor Teacher of the Year omdat ik de meeste docenten niet ken. Als een docent weinig studenten heeft doordat hij een heel specifiek onderwerp heeft, of niet iedere periode les geeft, zal hij minder bekend en dus minder populair zijn. Een docent die een rotvak zoals wiskunde T geeft, wordt ook minder snel genomineerd. Het is nou eenmaal makkelijker om in de smaak te vallen bij vakken waar studenten zelf voor kiezen. Het zijn juist de docenten met minder volle collegezalen die vaak meer tijd voor hun studenten hebben, maar deze docenten krijgen geen nominatie omdat hun bereik kleiner is.'
Suzanne Overbeek en Agnes Tol

Re:ageer