Wetsvoorstel democratisering hoger onderwijs in de maak

SP-Kamerlid Jasper van Dijk verzamelt informatie voor een wetsvoorstel over de democratisering van het hoger onderwijs. De actievoerende studenten en docenten in het Maagdenhuis dachten woensdag hardop met hem mee.
Hoger Onderwijs Persbureau

Van Dijk is de afgelopen weken al vaak langs geweest in het Amsterdamse Maagdenhuis en is blij met het protest. Het meest tastbare resultaat tot nog toe is volgens hem de toezegging van universiteiten en minister Bussemaker dat unieke kleine talenstudies beter zullen worden beschermd. Maar Bussemakers voornemens over democratisering en de aanpak van het rendementsdenken schieten volgens Van Dijk tekort.

Over de actievoerders in het Maagdenhuis zegt Van Dijk: ‘Ere wie ere toekomt: dankzij hen is er nu landelijke discussie over het gebrek aan democratie in het hoger onderwijs en het doorgeslagen rendementsdenken. Als geen ander hebben zij de vinger op de zere plek weten te leggen. Maar ik ga natuurlijk ook met andere clubs praten: de landelijk studentenorganisaties bijvoorbeeld en de actiegroep Hervorming Nederlandse Universiteiten.’

In de loop van volgende maand is er een hoorzitting in de Tweede Kamer waar ook de actievoerders in het Maagdenhuis hun zegje kunnen doen. ‘Het is van groot belang dat alle partijen op de hoogte zijn van hun ideeën’, aldus Van Dijk.

Studiepunten voor protesteren?

De actievoerders in het Maagdenhuis hebben het bestuur van de UvA in een open brief trouwens gevraagd of hardwerkende studenten studiepunten gecompenseerd kunnen krijgen, omdat ze door de bezetting studievertraging oplopen.

In de brief sommen de actievoerders nog meer punten op waarover ze willen praten. De studenten maken zich zorgen om de veiligheid: ‘We willen dat werknemers zich veilig voelen om spullen op te halen of zelfs hun werkzaamheden te hervatten in het Maagdenhuis. Hoe kunnen we die situatie bereiken? Hoe zorgen we ervoor dat ongewenste gasten buiten blijven?’

Ook zijn actievoerders bang dat ze ziek worden. ‘Kan de verwarming ook in het weekend aangezet worden? Is het mogelijk om de schoonmakers weer te laten komen om dit democratische proces, waarvan ook de UvA het belang erkent, in een hygiënische omgeving te laten verlopen?’De bezetting duurt inmiddels al meer dan een maand.