Medewerkers

Werkplek: kersvers tussen de peren

Het is kil buiten. De zon prikt af en toe door het wolkendek. En dan is het meteen feest tussen de bloeiende perenbomen in de Proeftuin Randwijk aan de rand van Zetten.
Roelof Kleis

Foto: Margriet van Vianen

Dit is de werkplek van Alma van der Heiden, de jongste medewerkster van het Wageningse fruitteeltonderzoek. Zij werkt hier sinds oktober. Twee maanden eerder bezocht ze de open dag van de Proeftuin en viel min of meer met de neus in de boter: er was een vacature. WUR is haar eerste werkgever. Van der Heiden komt kersvers van de HAS Hogeschool Den Bosch. ‘Toegepaste biologie, met de specialiteit planten.’ Ze is blij met haar baan. ‘Ik wilde iets praktijkgericht en in het onderzoek. Veel mensen met mijn achtergrond komen in de veredeling terecht. In de gecontroleerde omstandigheden in de kassen dus. Ik vind juist dit werken in de buitenlucht leuk, met die wisselende omstandigheden door het weer en de plagen die dat met zich meebrengt.’ Het komt ook mooi uit dat ze in de schoolvakanties al bijkluste in de fruitteelt. En, niet onbelangrijk, ze houdt van appels. ‘Ik vind het leuk om al die verschillende rassen te proeven.’ Voor haar werk is ze bezig nieuwe rassen te testen op hun geschiktheid voor het Nederlandse klimaat. ‘Die rassen komen van veredelingsbedrijven in binnen- en buitenland. We kijken hoe ze het hier doen en zoeken naar eventuele verbeteringen. Ik help bij de verwerking van de resultaten.’ En dat betekent dus regelmatig even naar buiten.