Wetenschap - 25 april 2002

Werkplek: Koelcel voor transportsimulatie ATO

Werkplek: Koelcel voor transportsimulatie ATO

De triltafel staat er weer klaar voor. Vandaag zijn boeketten met rozen aan de beurt. Dr Raimund Jaeger, themaleider Verpakkingsontwikkeling, en junioronderzoeker ir Martijntje Vollebregt bootsen met behulp van de triltafel een vrachtwagentransport na. De rozen moeten nu een kwartier trillen, dat staat gelijk aan vier uur op de weg.

Deze trilbehandeling laat zien of beschadigingen van de rozen tijdens transport de groei van de schimmel Botrytis cineara bevorderen. Deze schimmel is pas na enkele dagen tot een week te zien. Meestal is gelijk te zien wat er misgaat. Jaeger, lachend: "Laatst hebben we een anderhalve meter hoge stellage met dozen eieren getrild, dan is het trileffect op het product sneller te merken."

Door de trilproeven zijn in de vloer duidelijk scheuren te zien. Inmiddels staat de drie jaar oude tafel los van het fundament van het gebouw, om de te voorkomen dat het hele ATO meetrilt.

Achter glas staat de computer die in verbinding staat met de triltafel. Om goed te kunnen vergelijken met het traject op de weg, wordt wel eens een sensor in een vrachtwagen geplaatst. Deze registreert de trillingen tijdens de rit, en in het ATO wordt de sensor in het systeemstation geplugd. Dan kan de triltafel zijn werk gaan doen.

De simulatieruimte is ideaal om de stabiliteit van producten en verpakkingen te testen. De opdrachten komen dan ook vaak van exporteurs en verpakkingsleveranciers. Jaeger en Vollebregt vertellen dat ze al heel wat te trillen hebben gehad. Voornamelijk onderzoek met agroproducten, bijvoorbeeld op zoek naar wanneer bruine plekken op fruit ontstaan. Maar ook chemicali?n, blikjes bier en elektronica zijn mogelijk. Vollebregt noemt glimlachend haar onderzoeksmiddel de triltafel 'een leuk speeltje'. | E.T., foto G.A.

Re:ageer