Wetenschap - 7 maart 2002
Werkplek: De gangen van ID-Lelystad
1Werkplek: De gangen van ID-Lelystad
Voor het verzamelen van het afval is gemotoriseerd vervoer geen overdreven luxe. De verbindingsgang tussen de verschillende vleugels van het gebouw is ruim driehonderd meter lang. Op strategische plaatsen in het gebouw staan fietsen en steppen om de afstanden te overbruggen.
ID-Lelystad is gebouwd in een tijd dat de polder nog lang niet vol was. Aan ruimte was geen gebrek. Belangrijkste doel van de architect was dat de onderzoekers een rustige werkomgeving moesten krijgen voor hun denkwerk. Het gebouw is geheel gelijkvloers. De verschillende vleugels worden gescheiden door verwilderde tuintjes. De architect is geslaagd in zijn opzet. Op de meeste gangen heerst een serene rust. Het gezoem van de elektromotor en het gerammel van de wieltjes van Zoodsma's treintje zijn de enige geluiden die de stilte doorbreken.
Zoodsma, die pas een paar weken bij ID-Lelystad werkt, stuurt de trein soepel door de gangen, alsof hij al jaren niets anders doet. Een paar dagen geleden was dat nog anders: "Eerst had ik vier containers, maar nu nog maar drie. Met vier kon ik de bocht niet om." | K.V., foto G.A.
Adriana
Ik ben benieuwd naar de foto om te zien of deze Montgomery Zoodsma mijn oud-collega van defensie is. Kan ik deze nog ergens vinden?
Reageer