Student - 3 februari 2016

Werken aan je toekomst

Dinsdag vond de Career Day plaats in het Orion. Deze dag bood studenten en afgestudeerden de kans om te kijken welke mogelijkheden er op de arbeidsmarkt zijn. Wat verwachten werkgevers van hun toekomstige werknemers? En hoe vergroten studenten hun kans op een baan?

Kraampjes vol tomaten, uien en komkommers. Even verderop bevinden zich tafels met snoep. Weer ergens anders hangen posters met biggen, koeien en kippen erop. De begane grond van het Orion is vandaag omgetoverd in een marktplaats van potentiële werkgevers voor de carrièredag. Het is een gezellige chaos van bedrijven die zichzelf presenteren. Langs de verschillende kraampjes lopen studenten en afgestudeerden.

Peter Siebrandij studeert Management, Economics and Consumer studies. 'Ik ben hier om te kijken wat voor personen bedrijven zoeken en hoe ik daar in pas', zegt Peter. Een andere bezoeker, Merel, is al afgestudeerd. Zij studeerde Voeding en Gezondheid en is nu op zoek naar een baan. Ze kijkt vooral naar wat een bedrijf wil. 'Je komt hier meer te weten dan via een algemene presentatie', vertelt ze.

Er is een breed scala aan bedrijven verzameld in Orion. Naast de zuivelproducenten Arla Foods en FrieslandCampina zijn er diervoederbedrijven, zaadveredelaars en weer een ander brengt klimaatdata op de markt. Voor iedere kraam staan twee of drie mensen die je alles over het bedrijf waarvoor ze werken kunnen vertellen. Wat vinden zij belangrijke kwaliteiten van hun toekomstige werknemers?

Goed gesprek
'Waar wij naar kijken is of je met mes en vork kunt eten, zegt Gerben Wassink van Arla Foods. Hij staat naast een tafel vol pakken yoghurt. ’Ik bedoel of je goed een gesprek aan kan gaan met een ander. Dat is eigenlijk stap één als je bij ons wilt werken. Verder is het natuurlijk belangrijk dat je het werk leuk vindt en dat je een nieuw product kan creëren. Als student kun je jezelf op oncomfortabele posities zetten, daar leer je van en dat verbetert je sociale vaardigheden.'

Bij de kraam van FrieslandCampina deelt iemand pakjes Chocomel en Fristi uit. Joeri van der Rhee staat er samen met twee collega’s studenten te woord. 'Inhoudelijke vakkennis is belangrijk, maar bij een internationaal bedrijf als FrieslandCampina is het net zo belangrijk dat mensen proactief en communicatief zijn', vertelt hij. 'Mensen moeten met andere culturen om kunnen gaan. Stages en andere activiteiten naast je studie zijn van belang. Ervaring in organiseren via een studentenvereniging is zeker een pré.'

Meer bedrijven zeggen niet alleen naar vakkennis te kijken bij sollicitanten, maar dat kandidaten met goede communicatieve vaardigheden en activiteiten naast je studie vaak een streepje voor hebben op anderen. Otilia Stroia van Cargill, een Amerikaanse voedselproducent, stelt het zo: 'Sociale vaardigheden zijn misschien wel belangrijker dan kennis. Kennis kun je namelijk bijleren.' Haar advies is: 'Doe ervaring op en grijp kansen tijdens je studie'.


Re:ageer