Organisatie - 17 september 2015

Werk Herman de Vries naar campus

tekst:
Roelof Kleis
4

Wageningen UR krijgt de beschikking over een werk van de bekende beeldend kunstenaar Herman de Vries. Het gaat om ‘veritas existentiae’, dat nu nog op de Biënnale in Venetië staat.

Herman de Vries (1931) vertegenwoordigt ons land tijdens de Biënnale die in mei begon en nog tot 22 november duurt. De Vries exposeert daar met een serie nieuwe werken. Het
kunstwerk dat naar de campus komt is een brok steen (80x40x30 cm) waarin met vergulde letters de tekst veritas existentiae is gegraveerd. Dat is Latijn voor ‘de waarheid van wat is’. Het werk staat bij de ingang van het Rietveld Paviljoen op de Biënnale.

Die tekst vat volgens Nico van Breemen van de Wageningse galerie Wit prima het werk van De Vries samen. ‘En het slaat ook op het wetenschappelijke bedrijf: de zoektocht naar de werkelijkheid.’ Van Breemen, oud-hoogleraar Bodemvorming en ecopedologie aan Wageningen Universiteit, is tegenwoordig galeriehouder. Galerie Wit is een van de twee galerieen die Herman de Vries in ons land vertegenwoordigen..

Het idee om veritas existentiae naar de campus te halen is volgens Van Breemen van Cees de Boer, curator van het Nederlandse paviljoen op de Biënnale. ‘Ik heb het vervolgens aan Louise Fresco en de Raad van Bestuur voorgelegd. Afgesproken werd dat de universiteit de helft zou betalen, als ik de rest van de financiering rond zou krijgen.’ Dat is dus gelukt, onder meer door bijdragen van kunstminnende werknemers en alumni van Wageningen UR en een bijdrage van het Wagenings Universiteitsfonds (WUF).  

Herman de Vries heeft Wageningse roots. Hij werkte van 1952-56 bij de Plantenziektekundige Dienst en van 1961-68 bij het Itbon (Instituut voor Toegepast Biologisch Onderzoek in de Natuur), een voorloper van Alterra. Sinds 1970 is hij als fulltime kunstenaar gevestigd in Eschenau in Zuid-Duitsland. Veritas existentae is een werk uit de reeks ‘sporen’. De Vries gebruikt hiervoor stenen of rotsen, waar hij existentiele teksten op aanbrengt.  

Wageningen UR heeft al een werk van De Vries in bezit. Het gaat om een van de zogeheten toevalsreliëfs die hij in de jaren zestig en zeventig maakte. Het zijn panelen of tekeningen die gebaseerd zijn op willekeurige (random) getallenreeksen. De Vries gebruikte die getallenreeksen om niet-persoonlijke, objectieve kunst te maken. Voor het Itbon maakte hij in 1962 een reusachtig paneel van 600x60 cm. Het kunstwerk hing lange tijd in Lumen, maar is op dit moment uitgeleend aan het Rijksmuseum. In het Kröller-Müller loopt (tot 15 november) een expositie over de toevalstekeningen..

Herman de Vries wordt als één van de belangrijkste nog levende Nederlandse kunstenaars gezien. In ons land richtte hij samen met onder meer Armando de NUL-groep op, in navolging van de Düsseldorfer ZERO-groep. Het Stedelijk Museum besteedt nog tot 8 november
aandacht aan deze groep. Veritas existentiae komt volgens Van Breemen kort na 22 november, het einde van de Biënnale, naar de campus. Waar het een plekje krijgt is nog niet duidelijk.

Re:acties 4

  • Verhalenverteller

    Men hale een steen bij de groothandel. Laser er een tekst in. Vertel een goed verhaal aan bestuurders die moeten bezuinigen, omdat er grote tekorten zijn. Laat hen en een fonds dat onderzoek en studenten zou moeten ondersteunen de portemonnaies trekken en de campus, waar al zoveel kunst staat, is weer een brok steen rijker.

    Kunst is een belangrijk onderdeel van de samenleving en over smaak valt niet te twisten, maar als dit kunstwerk het streven van de WUR symboliseert hou ik mijn hart vast....

    Reageer
  • collega

    herman de vries: "Hij schrijft zijn naam zonder hoofdletters, omdat die volgens hem duiden op hiërarchie, een gegeven waar hij tegen is. Kunstenaar herman de vries is 83 jaar, maar nog steeds onvermoeibaar. Hij werkt al meer dan zestig jaar aan zijn 'verzamelingen' uit de natuur."
    Ieder die op de hoogte is van zijn werk zou dit moeten weten, zeker de "kunstcommissie".
    Kunst is altijd een mooie aanvulling en kan goed in samenspraak met de wetenschap. Uitstekend om een deel van het budget aan kunst te besteden.

    Reageer
  • Roelof Kleis

    Het WUF heeft enige traditie in deze. Ook de boom bij Forum en de grote stalen bloem in het Belmonte zijn gerealiseerd met hulp van het universiteitsfonds.

    Reageer
  • Medewerker

    Over de kunst ga ik geen discussie aan. Maar de financiering begrijp ik niet. Het Universiteits fonds? .

    Reageer

Re:ageer