Wereld Water College op de campus

In de tent die nu op het evenemententerrein wordt opgezet, komen morgen zo’n duizend middelbare scholieren ontdekken of een baan in de watersector iets voor hen is.
Roelof Kleis

Voor het eerst vindt het Wereld Water College, want zo heet dit jaarlijkse evenement, op de campus plaats. Het WWC is een initiatief van de Topsector Water. ”Die heeft ons gevraagd om dit jaar gastheer te zijn. En dat doen wij graag’, legt woordvoerder Francine Loos van ESG uit. ‘Wij hebben er baat bij dat scholieren onze opleidingen bezoeken.’ Doel van de dag is leerlingen kennis te laten maken met de enorme diversiteit aan banen en opleidingen die iets met water te maken hebben.

Wij hebben er baat bij dat scholieren onze opleidingen bezoeken

Francine Loos, woordvoerder ESG

In de tent en in Gaia laten tientallen instellingen, bedrijven, organisaties, opleidingenen overheden de verschillende aspecten van water zien en de enorme rol die water in ons leven speelt. Van drink- tot badwater, van regen- tot rioolwater, geen kant of eigenschap van water blijft onbelicht. Ook de vervuiling krijgt ruim aandacht. De Foundation Plastic Soup bijvoorbeeld laat zien dat plasticvervuiling niet alleen op zee plaatsvindt. Door zand te zeven kunnen leerlingen zelf ontdekken hoeveel microplastics daar al in zitten.

Waterraket

Ontdekken is de rode draad van de dag. Geen saai college, maar zelf dingen doen vormt de basis De opzet is derhalve speels. Aan de hand van allerlei Xperiences wordt scholieren de wondere wereld van water getoond. Zo kunnen ze een waterraket bouwen, grondboren, verdamping meten, een zonneboot maken of een brug van spaghetti ontwerpen. De universiteit zelf is met een zevental stands (van de totaal 37) prominent aanwezig. Datzelfde geldt ook voor de Wageningse ‘waterstudies’ Landschapsarchitectuur, Bodem, water, atmosfeer en Internationaal land- en waterbeheer en de betrokken studieverenigingen..

Het Wereld Water College is bedoeld voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs van alle niveaus. De dag wordt voor de vierde keer georganiseerd. Eerder waren de Wereld Haven Dagen in Rotterdam, de TU Delft en de watercampus in Leeuwarden gastheer. Wageningen University & Research en de Waterschappen Gelderse Vallei nemen de organisatie van de editie van dit jaar voor hun rekening.