Wetenschap - 1 december 2016

Wel tijd, geen geld voor voedsel-expocentrum in Ede

tekst:
Albert Sikkema
2

De WUR gaat actief deelnemen aan het World Food Center in Ede, maar er niet in investeren. Dat meldt Raoul Bino, namens de WUR betrokken bij het voedselbelevingscentrum.

<illustratie: stichting World Food Centers>

‘Het World Food Center biedt ons een mooie gelegenheid om een dialoog met de maatschappij te voeren over voedsel, aangezien het centrum naar verwachting 200.000 a 300.000 bezoekers per jaar gaat trekken’, zegt Bino. ‘Ook willen we onderzoek doen in het centrum, door de bezoekers mee te nemen in ons werk en te betrekken bij gezondheidsgadgets, voedselbereiding en voedselconcepten. Daarvoor ontwikkelen we onderzoeksprojecten, samen met de universiteiten van Maastricht, Nijmegen, Groningen en Utrecht. We stoppen er tijd in.’

Inspirerend
Het voedsel-expocentrum moet naast het nieuwe station Ede-Wageningen verrijzen. Initiatiefnemers zijn de gemeente Ede, de WUR, de projectontwikkelaars Green Real Estate en Van Wijnen Groep, en stichting World Food Centers. Deze week besloten ze om het Amerikaanse bedrijf BRC Imagination Arts opdracht te geven om creatieve en inspirerende invulling te geven aan het centrum.

Ruiken
De bezoekers moeten voedsel kunnen ruiken, voelen en proeven in het centrum. Bedrijven als Albert Heijn, DSM, Albron en Scelta Mushrooms tekenden afgelopen week een overeenkomst om deel te nemen aan het World Food Center. Provincie Gelderland en gemeente Ede zijn belangrijke financiers van het center. De initiatiefnemers willen tweede helft van 2017 met de bouw beginnen.

‘Belangrijk voor ons is dat we een eerlijk verhaal vertellen over voedsel’, zegt Bino. ‘We willen samen met de bezoekers en deelnemende bedrijven onderzoek doen. Het is een enorme kans om de vele geïnteresseerde mensen die naar het centrum komen aan ons werk te verbinden. Deze projecten willen we op de bekende manieren bekostigen, via NWO, EU en topsector.’

Re:acties 2

  • reclame

    Tja, waarom zouden mensen een reclame-activiteit van Albert Heijn, DSM, Albron of Scelta Mushrooms willen bezoeken? In Ede of all places? En dan met aantallen waar menig serieus museum stikjaloers op zou zijn? Gebaseerd op huizenhoge profetieën van een paar marketingjongens die maar één ding zeker weten, namelijk dat zij er zelf leuk aan verdienen? Maar goed dat WUR niet investeert. Zou gegarandeerd weggegooid geld zijn...

    Reageer
  • Ruud

    Gevoelsmatig vrees ik voor een financieel debacle; 200.000 tot 300.000 duizend bezoekers per jaar lijkt me moeilijk haalbaar. Maar ik hoop dat mijn gevoel me volledig bedriegt.

    Reageer

Re:ageer