Weinig nieuwe gezichten op longlist Teacher of the Year

Ondanks het pleidooi van de juryvoorzitter om eens niet te stemmen op de ‘usual suspects’, staan er voornamelijk oude bekenden op de longlist van de Teacher of the Year Award 2016. Twee grote namen prijken echter niet op de lijst.
Linda van der Nat

Aan de vooravond van de stemronde van de jaarlijkse verkiezingen riep juryvoorzitter Jaco Slingerland studenten op te stemmen op de groeidiamanten onder de docenten; de mannen en vrouwen die supergoed lesgeven maar de longlist telkens net niet halen. Studenten lijken echter geen gehoor te hebben gegeven aan de oproep: op de longlist staan zes oud-winnaars en vier oud-genomineerden.

Maar er zijn ook twee opvallende afwezigen: oud-winnaars Gert Peek (Bodemkunde) en Huub Savelkoul (Immunologie en celbiologie) hebben de longlist niet gehaald. Verrassend, want Peek en Savelkoul zijn echte onderwijstoppers: Peek won als enige docent de Teacher of the Year Award twee keer (in 2011 en in 2000 – toen heette de prijs nog de Leermeestersprijs) en Savelkoul is zo vaak genomineerd dat hij in 2010 een speciale prijs kreeg, de Leermeester hors classe.

De zestien docenten krijgen de komende weken bezoek van de studentenjury, die hen zal interviewen. In januari wordt de shortlist bekendgemaakt. Een van de vijf docenten op deze lijst wint uiteindelijk de Teacher of the Year Award. De uitreiking van de prijs vindt dit jaar voor het eerst plaats tijdens de Dies Natalis.

De volledige longlist van 2016André van Lammerenwinnaar 2010
Arie Nieuwenhuizengenomineerd