Weer fietsen voor Alpe d’HuZes

Voor het vijfde jaar op rij neemt een team van Wageningen UR deel aan Alpe d’HuZes.
Koen Guiking

Acht medewerkers, van verscheidene organisatieonderdelen, fietsen in juni tot zes keer toe de Alpe d’Huez op om geld in te zamelen voor kankeronderzoek.

In het Wageningen team zitten twee ‘veteranen’. Team captain Tessa Brinker (promovendus bij Fokkerij en genetica) en Herman Vermeer (onderzoeker bij Livestock Research) deden vorig jaar mee met het veehouderijteam. Dit jaar werden ook collega’s van andere organisatieonderdelen opgeroepen zich bij dit Wageningse BIG Challenge team aan te sluiten. In no time meldden zich de nieuwe teamleden Maaike van den Berg en Yfke de Vries (promovendi bij Humane voeding), Mattijs Smits (universitair docent Milieubeleid), Oene Oenema (bodemonderzoeker bij Alterra), Paul Geurts (accountmanager Europa voor Wageningen UR) en Huib Jan Krasenberg (alumnus).

Hoewel de teamleden de mythische berg pas op 4 juni 2015 zes keer hopen te bedwingen, steken ze nu al veel tijd in hun deelname aan Alpe d’HuZes. Ze werven donateurs, organiseren sponsorevenementen en moeten natuurlijk hard trainen. ‘We zitten elke dinsdag drie uur op de fiets’, vertelt deelnemer Mattijs Smits. Nu is het nog voornamelijk spinnen, ‘maar in het voorjaar is er bijna ieder weekend wel een omloop waar we als team, of een deel ervan, aan zullen meedoen.’

Het doel is €40.000 aan sponsorgeld op te halen voor KWF Kankerbestrijding; de teller staat nu op ruim €27.000. De bulk komt van bedrijven die in voorgaande jaren ook gesponsord hebben, waaronder ook Wageningen UR zelf. Maar ook individuen geven gul.

Behalve de gesponsorde beklimming straks in juni, zijn er ook andere fondsenwervingsevenementen. Op 2 april vindt bijvoorbeeld de HuZestafette plaats. Teams van 6 personen kunnen zich inschrijven voor deze wedstrijd om zo snel mogelijk de trappen in Forum op en af te rennen. Om deel te nemen moet een team minimaal 66 euro aan het Wageningse d’HuZes-team doneren. En er zijn prijzen te winnen: kaartjes voor muziekfestival De Zwarte Cross voor het snelste team, toegangskaarten voor Ouwehands dierenpark voor het team dat het meeste geld ophaalt, een taart voor het team met de mooiste outfits, en een stamppotpakket voor de langzaamste of minst gelukkige deelnemers.

Later in het jaar volgen nog een spinningmarathon in de Bongerd en een skimarathon in de skihal in Uden. Aanmelding daarvoor is nog niet mogelijk. Bekijk de site van het team voor meer informatie en andere acties, zoals een loterij en de verkoop van T-shirts. Doneren kan via opgevenisgeenoptie.nl.