Student - 13 april 2011

Waterwandeling in park Sonsbeek en Zypendaal

Honderdtwintig vmbo- en basisschoolleerlingen hebben de 'waterwandeling' van Van Hall Larenstein gedaan op dinsdag 12 april. In twee Arnhemse parken deden ze waterproefjes onder leiding van docenten van de hogeschool.

WaterwandelingJPG.JPG
De zon komt tevoorschijn, terwijl een basisschoolleerling een schepnet door de vijver bij kasteel Zypendaal haalt. De oogst uit het schepnet belandt in een teiltje en wordt vergeleken met een kaart met afbeeldingen van waterdiertjes. De leerlingen uit groep acht sommen op: ┬┤Kikkerdril, een bootsmannetje, een driedoorning stekelbaarsje, een bloedzuiger.' Een meisje deinst iets achteruit. 'En zwemwants', vult Tim van Leeuwen aan. Hij is vierdejaars student Bos- en Natuurbeheer bij Van Hall Larenstein en laat de kinderen samen met studiegenoot Robin Kraaij kennismaken met macrofauna uit de vijver.
De kinderen lopen een waterwandeling door de parken Sonsbeek en Zypendaal in Arnhem. Op acht plekken staan docenten of studenten van Van Hall Larenstein klaar met een proefje. De leerlingen meten bijvoorbeeld de stroomsnelheid van het water en stellen het peilverschil tussen twee vijvers vast.
De hogeschool houdt deze 'waterdoedag' in samenwerking met het Watermuseum, voor de Geoweek. 120 leerlingen van basisscholen en vmbo-scholen doen mee aan de waterdag. 'De basisschoolleerlingen zijn een stuk slimmer en enthousiaster dan de vmbo-leerlingen', zegt Kraaij.

Later
Iris uit groep 8 van basisschool De Hien uit Dodewaard vindt het vooral koud. De opdrachten vindt ze wel leuk. 'Ik dacht dat we veel dingen met water zouden doen, maar het is vooral meten.' Haar vriendinnetje Jannieke: 'Het is leuk dat je iets kunt doen en niet de hele tijd hoeft te luisteren.' Zouden ze later iets met water of met biologie willen doen? 'Nee, niet echt', zeggen ze allebei.
Maar 'later' is voor basisschoolleerlingen ook nog veel te ver weg, tekent docente Sylvia de Jager van Van Hall Larenstein aan. Zij staat aan de andere kant van slot Zypendaal en laat de kinderen de waterkwaliteit meten. 'Het is goed dat ze alvast een idee krijgen dat dit vakgebied bestaat.' Het verschil tussen de leerlingen is groot, volgens De Jager. 'Sommigen zijn totaal niet geïnteresseerd, anderen willen alles weten.'
Manon en Marloes uit de eindexamenklas van vmbo Over Betuwe College in Bemmel, hebben Biologie als examenvak, maar vinden het te koud. 'In de zomer had ik dit wel leuk gevonden', aldus Manon.

Re:ageer