Wat waren de populairste video’s van 2018?

Tientallen video's maakte Resource in 2018. Liefst niet al te lang, over wetenschap, onderwijs en studenten. Soms serieus, vaak met een knipoog. Hier vind je een selectie van de populairste video's van afgelopen jaar.
Linda van der Nat

1. Forumincident

Marijn Flipse en Helena Ligthert waren in januari een item aan het maken over de storm op de campus. Maar toen ging het helemaal mis in Forum: een student had een huisgenoot gestoken met een puntkam. De hele campus stond op z’n kop. De video die we erover maakten haalde de meeste views afgelopen jaar: bijna 3000.

2. GNSK

Het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap (GNSK) was in alle opzichten een succes. Er werd individueel succes beheeld, teams vielen in de prijzen, WUR zette zichzelf mooi op de kaart met een tweede plek. En er werd een mooie aftermovie gemaakt door Helena Ligthert. Deze video is de best bekeken video van 2018: 697 views.

3. Teacher of the Year nominatie

De verkiezing van de beste docent van het jaar kan op steeds warmere belangstelling rekenen van de studenten. De bekendmaking van de eerste genomineerde, Arie Terlouw, trok bijna 694 kijkers. De video van de tweede genomineerde, de latere winnaar Henry van den Brand, kreeg ruim 500 views. Dat was pure emo-tv.

4. Argo-roeiers

WUR-student Arlette de Vegt en Anouk van Leeuwen uit Delft namen het samen op tegen de beste roeidames van de wereld tijdens het studenten-WK in Shanghai in augustus. Terwijl het grootste deel van Nederland aan het luieren was in de zon, zaten deze twee dames uren per dag op het water: 580 views.

5. Inbraakgolf

Een relatief jonge video haalt ook de top 5 van 2018. Student Tessa van den Bemt en politie-agent Jos Smits reconstrueren hoe er bij Van den Bemt werd ingebroken in haar studentenwoning. Ook geeft Smits tips over hoe je een inbraak kunt voorkomen. 552 views.