Wetenschap - 15 september 2011

Wakker Dier spant proefproces aan

De stichting Wakker Dier spant een proefproces aan tegen de Wageningen Universiteit bij de Reclame Code Commissie. De organisatie wil aantonen dat door het bedrijfsleven gesponsord wetenschappelijk onderzoek een vorm van verkapte reclame is.

joris_driepinter.jpg
Directe aanleiding is een persbericht uit november 2010 met de claim dat melk tot drie glazen per dag een beschermend effect heeft voor hart- en vaatziekten.

Onderzoek aan universiteiten wordt in toenemende mate gesponsord door bedrijven. Eigen onderzoek van Wakker Dier laat zien dat dit gesponsord onderzoek opvallend vaak positieve resultaten laat zien, vertelde woordvoerder Sjoerd van der Wouw gisteren in de uitzending van Eén Vandaag. Daarin bestrijdt ook Martijn Katan, voedingswetenschapper van de Universiteit van Amsterdam, de conclusies van het persbericht.

De universiteit gaf geen reactie in de uitzending van Een Vandaag. Woordvoerder Simon Vink laat aan De Gelderlander weten dat het persbericht misschien 'kort door de bocht was', maar 'het onderzoek voldeed aan alle eisen en is in een gerenommeerd wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd.'
Het gewraakte persbericht was overigens gebaseerd op een artikel uit Resource. Het verhaal is overgenomen door een wetenschapsvoorlichter van Wageningen UR en als persbericht naar buiten gebracht.

Re:ageer