Wageningse wielrenner naar Olympische Spelen in Rio

Jan-Willem van Schip heeft zich 1 juli geplaatst voor de Olympische Spelen in Rio de Janeiro, komende zomer. De student Bodem, water en atmosfeer vertegenwoordigt Nederland in de ploegenachtervolging wielrennen.
Linda van der Nat

Foto: KNWU

Vrijdag reed Van Schip een zogenoemde bike-off op de wielerbaan in Alkmaar. Daar streed hij met vijf renners voor drie nog te vullen plekken in de achtervolgingsploeg. De derdejaars student wist Dion Beukeboom af te troeven in een duel om de derde positie.

Van Schip omschrijft zichzelf als een ‘sterke beukcoureur’. ‘Ik zeg altijd: "Ik heb een huis met een zolder, en geef graag dikke beuksessies in de polder!"

Studieadviseur Alet Leemans heeft de jonge wielrenner de afgelopen drie jaar begeleid en is dan ook bijzonder trots op ‘haar’ student. ‘Hij appte me op 1 juli met de tekst "Hey Alet, heb de selectie gehaald" met een smiley erbij. Ik heb het toen meteen opgezocht en wat over en weer met hem geappt. Ik ben heel blij voor hem en binnen de opleiding vinden we het natuurlijk ook heel leuk.’

Van Schip heeft vanaf het begin van zijn studietijd in Wageningen alles op alles gezet om studie en topsport te combineren, aldus Leemans. ‘De eerste twee jaar heeft hij goed gestudeerd én gefietst. Dit studiejaar ligt de focus primair op fietsen. Hij wil graag meteorologie gaan doen en dan vooral aandacht besteden aan aerodynamica. Het is nog uitzoeken hoe dat vorm te geven.’

De 21-jarige zit samen met Tim Veldt, Wim Stroetinga en Joost van der Burg in de selectie. Het baanwielrennen vindt plaats van 11 tot en met 15 augustus.