Wageningse studenten positief over opleiding

Plantwetenschappen koploper.VHL scoort teleurstellend.

Studenten zijn over het algemeen erg tevreden over hun opleiding aan de Wageningse universiteit. Dat blijkt uit de jongste gegevens van de Nationale Studenten Enquête, waarvan de resultaten traditiegetrouw voor het eerst worden gebruikt in een opleidingsspecial van Elsevier. Gevraagd naar faciliteiten, onderwijs, opleiding, docenten en toetsing, scoren de Wageningse opleidingen gemiddeld 78 (bachelors) en 75 (masters) op een schaal van honderd. Het landelijk gemiddelde ligt rond de 65. Plantwetenschappen heeft met 85 de beste score van Nederland, en neemt daarmee het stokje over van Agrotechnologie dat terugvalt van 98 vorig jaar naar 81 dit jaar. Bij de masteropleidingen staat International Land- en Watermanagement aan kop (85). Misrekening Opmerkelijk genoeg eindigt Wageningen in de algemene klassering van universiteiten laag (derde van de vier speciale universiteiten), maar dat is vrijwel zeker te wijten aan een misrekening van Elsevier (zie onze site, zoekterm ‘Elsevier’, voor de details). In de categorie HBO is de lage klassering van VHL opvallend. De hogeschoolopleidingen komen niet verder dan een gemiddelde van 53 punten. Op de ‘tevredenheidslijst’ van de hbo-instellingen staat VHL op de vijfentwintigste plaats van de zesentwintig. Bij de opleiding Tropische landbouw is de waardering voor de docenten (31) zelfs het laagste van alle hbo-opleidingen in Nederland.