Wageningse studenten bij ‘jonge duurzame 100’

Vijf Wageningse studenten staan dit jaar in de Duurzame Jonge 100. De lijst, samengesteld door een projectbureau, moet dienen als ‘als inspiratie voor de jonge generatie’.
Rob Ramaker

Dit bericht is aangevuld omdat er nog een Wageningse student op de lijst bleek te staan. Zie onder.

De honderd namen werden afgelopen vrijdag bekend gemaakt in Amsterdam.

Onder de vijf Wageningers zitten masterstudenten Biotechnologie Mario Beck en Bart Emons die van 29 tot 31 augustus een evenement organiseren rond biobased economy. In zo’n systeem komen grondstoffen niet meer uit fossiele maar hernieuwbare bronnen,als algen. IBBESS, zoals het evenement heet, combineert een symposium met een denktank waarin studenten meedenken over uitdagingen waar bedrijven meer worstelen.

Een van de doelen van IBBESS is het leggen van verbindingen tussen bedrijven en studenten, zegt Mieke van der Laan, hoofd van het IBBESS-marketing team. Studenten moeten zo carrièrekansen krijgen terwijl het bedrijven toegang geeft tot nieuwe kennis en denkwijzen. Verder willen Beck en Emons de bekendheid van de biobased economy vergroten. De conferentie mikt op 31 mei 100 aanmeldingen, nationaal en internationaal. Tot dusver staat de teller op 25 studenten.

Een van de doelen is het leggen van verbindingen tussen bedrijven en studenten

Op de lijst prijken verder Anne Walther en Suzy Rebisz. Walther was afgelopen jaar lijsttrekker van Sustainability & Internationalisation (S&I) een van de fracties in de Wageningse studentenraad. Verder was ze actief bij Green Office (vergroening van de universiteit) en Humble Harvest (voorkomen van voedselverspilling. Rebisz is coördinator bij FossilFree Wageningen. Deze beweging ontmoedigt investeringen in fossiele industrieën, zoals oliebedrijven, en probeert zo de overgang naar een duurzame energievoorziening te bespoedigen.

Aanvulling

: Antoon Kanis, student Economie en beleid en Gelders Statenlid namens D66, wijst ons erop dat er nog een vijfde Wageningse student op de lijst staat. Het gaat om Marleen Kuypers, een masterstudent die zich bezighoudt met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Kuypers importeert in Cambodja geproduceerde tassen en portemonnees. De opbrengst van de verkoop vloeit terug om opleiding te financieren voor kansarme jongeren.