Wageningse studenten bij Youth Summit Canberra

Drie Wageningse studenten zijn afgereisd naar Canberra, Australië, om deel te nemen aan een Global Youth Summit. Met nog 97 andere jongeren bespreken ze de wereldvoedselproblematiek.
Koen Guiking

Het is bijzonder dat er drie Wageningse studenten meepraten bij de Youth Ag-Summit. Per land kon aanvankelijk slechts één jongere worden gedelegeerd. Maar omdat enkele landen niemand afvaardigden, wist Nederland drie plekken te bemachtigen. Op basis van hun essays werden de Wageningers Lucia Luijben en Chris Verweij geselecteerd, samen met een student uit Amsterdam. Ook de in Wageningen studerende Camilla Ponte is in Canberra. Zij is één van de twee vertegenwoordigers van haar thuisland Italië.

Het vijfdaagse programma wordt gesponsord door Bayer Crop Science. Dat betekent niet dat alleen studenten naar Australië zijn afgereisd die in hun essay schreven over technologische hoogstandjes om de wereldwijde voedselproductie te verhogen. Alle drie de Wageningers hebben een gezonde kritische grondhouding ten opzichte van de sponsor van het evenement.

Jongeren die geloven in uiteenlopende oplossingsrichtingen komen in Down Under bij elkaar. ‘Dat is erg interessant’, zegt Lucia. ‘Hier in Wageningen is het vanzelfsprekend dat we over het voeden van de wereld nadenken, maar die jongen uit Amsterdam studeert bijvoorbeeld iets met ICT. Ik ben benieuwd hoe hij en mensen uit andere landen en van andere studierichtingen tegen het probleem aankijken.’

Camilla laat vanuit Canberra weten het geweldig te vinden om met 99 peers en experts van overheden en bedrijven de uitdagingen rond voedselproductie en -consumptie aan te gaan. ‘Ik denk dat ik niet veel zal slapen de komende vijf dagen. Ik hoop dat ik de inspiratie die ik hier opdoe bij thuiskomst kan omzetten in concrete acties, waarmee ik vervolgens anderen inspireer hetzelfde te doen.’