Wageningse student verliest hoger beroep en basisbeurs

De student die in 2015 een rechtszaak van DUO won en toch een basisbeurs leek te krijgen, trekt alsnog aan het kortste eind. Want DUO pikte het niet en wint de zaak in hoger beroep.
Hoger Onderwijs Persbureau,Marijn Flipse

Foto: Shutterstock

De student had zich per september 2014 ingeschreven bij Wageningen University. De Dienst Uitvoering Onderwijs liet weten dat hem een basisbeurs was toegekend. Hij dacht daarmee bij het laatste cohort studenten te horen dat de beurs nog kreeg. ‘Hij had twee opties, eerst een opleiding in het buitenland volgen of direct starten in Wageningen. De reden dat hij zich had ingeschreven op de WUR was omdat hij niet zeker wist of hij de opleiding in Zuid-Afrika kon volgen. Toen duidelijk werd dat hij naar het buitenland kon schreef hij zich weer uit in Wageningen’, vertelt Alexander van Engelen, advocaat en vader van de student.

Eigen schuld

Maar toen de student zich in september 2015 opnieuw meldde aan de WUR, weigerde DUO hem een basisbeurs. Dat kostte hem bijna 3.500 euro per jaar. Die beurs was in 2014 wel toegekend, maar hij had zich uitgeschreven voordat hij de beurs daadwerkelijk ontvangen had. Daarmee had hij de beurs in feite geannuleerd, redeneerde DUO.

De student vocht die beslissing met succes aan: de rechtbank Den Haag stelde hem vorig jaar in het gelijk: toegekend is toegekend, vond de rechter. Maar DUO liet het er niet bij zitten en won alsnog bij de Centrale Raad van Beroep. Die oordeelde dat de studiefinanciering niet alleen moest zijn toegekend maar ook verzilverd. De student kan dus fluiten naar zijn basisbeurs.

Teleurgesteld

Van Engelen, is teleurgesteld. De wet is in zijn ogen niet duidelijk genoeg, waardoor de Raad zich moest baseren op enkele passages in Kamerstukken. Die zijn volgens Van Engelen voor meerdere uitleg vatbaar. Tegen de uitspraak is geen verder beroep mogelijk. Wel gaat van Engelen nog een brief schrijven omdat er volgens hem een kennelijke fout in de uitspraak staat. ‘Er wordt verwezen naar een bron maar in die bron staat niks over verzilvering. Het is een wanhoopspoging, want het gaat niks uithalen, maar ik vind dat ik dit nog moet doen.’

Studeren

Van Engelen laat weten dat het goed gaat met zijn zoon in Wageningen. ‘Hij is nu tweedejaars student Bos- en Natuurbeheer en haalt goede cijfers. Het is rot dat het zo gelopen is, want als hij zich een maand later had uitgeschreven en dus de eerste studiefinanciering daadwerkelijk had ontvangen dan had hij de beurs wel gekregen. Maar hij heeft zich aan de regels gehouden en dan loopt het zo af.’