Wageningse student schrijft beste bachelorscriptie

Afgelopen week won Martin Sikma de Student Research Award, een prijs voor de beste bachelorscriptie van Nederland en Vlaanderen. Met zijn onderzoek naar het transport van vocht en chemicaliën in wolken versloeg hij maar liefst 95 andere kandidaten.

De Student Research Award wordt jaarlijks uitgereikt. Dit jaar won dus de voormalige bachelorstudent Bodem, Water en Atmosfeer Martin Sikma met zijn onderzoek. ‘Eigenlijk zou mijn scriptie gaan over een model dat de onderste luchtlaag van de atmosfeer representeert. Maar ik kwam erachter dat het transport van chemicaliën en vocht door wolken daarin niet correct werd weergegeven. Daarom besloot ik in mijn scriptie het model te verbeteren.’ Dat pakte goed uit.

Iedereen die voor zijn bachelorscriptie een 8,5 of hoger haalde, krijgt van Wageningen UR een mailtje met de vraag of ze mee willen dingen aan de Student Research Award. ‘Ik wist helemaal niet dat die prijs bestond, maar ik vond het wel een uitdaging,’ aldus Martin. Voor de eindronde moest hij zijn scriptie presenteren voor een gehoor van zeventig mensen, voornamelijk hoogleraren. ‘Mijn presentatie was kennelijk helder en goed te volgen, dat werd door de jury hoog gewaardeerd.’ Martin won 1500 euro, een bedrag dat hij meteen spendeerde aan een nieuwe computer. ‘Zo kan ik nog sneller en beter met modellen werken, dat kan ik goed gebruiken op mijn promotieplek.’ Mede dankzij zijn bachelorscriptie is Martin aangenomen voor een PhD, dus hij kan nog naar hartenlust modelleren.