Studentenleven

Wageningse student betaalt elke maand zo’n 30 euro huur te veel

Nederlandse studenten betalen gemiddeld 54,98 euro te veel per maand aan kale huur, blijkt uit de Check je Kamer rapportage van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb). Wageningse studenten zitten onder dat gemiddelde, maar betalen nog steeds 28,95 te veel.
Luuk Zegers

© Shutterstock

Ongeveer twee derde van de Wageningse studenten betaalt te veel huur, meldt het rapport. De gemiddelde huurprijs in Wageningen is 321,36 euro, terwijl dat volgens het Woningwaarderingsstelsel (WWS) puntensysteem 292,41 euro zou moeten zijn. Het WWS bepaalt de maximale huur die verhuurders voor onzelfstandige kamers mogen vragen.

‘Onvoorstelbaar’

Volgens de LSVb is het rapport een bevestiging dat verhuurders zich vaak niet aan het WWS houden. LSVb-voorzitter Geertje Hulzebos noemt het ‘onvoorstelbaar’ dat de overheid studenten zo laat uitbuiten. ‘Door het grote tekort aan studentenkamers hebben studenten geen keus en moeten ze wel woningen aannemen die onbetaalbaar zijn.’

Op de website van de LSVb kunnen studenten direct controleren of ze te veel betalen. Hulzebos raadt iedereen dat te doen. Als blijkt dat de huurprijs te hoog is, kunnen studenten de huisbaas om huurverlaging vragen. Als die daar niet in meegaat, kunnen studenten een procedure starten bij de Huurcommissie. De LSVb vindt dat de overheid dit moet handhaven, en dat dat niet aan de student moet worden overlaten.

Te veel huurGemiddelde huurWWS puntenhuurTe veel huur
Wageningen321,36292,4128,95
Nederland351,21296,2354,98