Wetenschap

Wageningse kennis in nieuwe dependance Nemo

Plannen voor een uitje naar Amsterdam deze zomer? In de nieuwe dependance van wetenschapsmuseum Nemo maak je een voedselreis naar de toekomst. Met ook Wageningse inbreng.
Anja Janssen

©Anja Janssen Uit de algenbioreactor gevuld met groene algenbiomassa zijn allerlei voedselingrediënten te halen, zoals eiwitten en onverzadigde vetten.Dat we ons voedselpatroon moeten aanpassen om de snel groeiende wereldbevolking te voeden en de aarde leefbaar te houden, is duidelijk. Maar hoe? Worden het plofwormen, kweekvleesworstjes, algenpasta, sojaburgers of pilletjes op basis van je DNA-profiel? Terwijl je kinderen zich vermaken in Science Museum Nemo kun jij het pontje pakken naar het Marineterrein aan de overkant om antwoord te krijgen op die vragen.

Voor volwassenen

De op 10 juli geopende tentoonstelling Voedsel van morgen van het nieuwe Nemo Science Museum De Studio mikt op volwassenen en moet meer diepgang bieden dan de hoofdvestiging van Nemo. Je mag niet overal aanzitten, maar in de kleurrijke ruimte valt evengoed genoeg te beleven. Je maakt een reis langs uiteenlopende alternatieven voor ons huidige voedselpatroon en. Zo zie je hoe kweekvlees wordt gemaakt, in wat voor producten je buffalowormen of sprinkhanen kunt verwerken, hoe plantaardige vleesvervangers tot stand komen, hoe functioneel voedsel uit het lab eruit kan zien en met wat voor ingenieus bestek je je zintuigen kunt prikkelen. Ook kun je smaken horen en voelen, en ‘functioneel’ eten trekken uit een snackmuur.

Algenbioreactor

De installaties en panelen zijn tot stand gekomen in een samenwerking tussen bedrijven, ontwerpers en wetenschappers, onder wie ook een aantal WUR-onderzoekers. Een voorbeeld is de labversie van de shear cell-machine van hoogleraar Eiwitstructurering en duurzaamheid Atze Jan van der Goot. Hiermee zijn plantaardige eiwitten om te vormen tot vleesachtige structuren. En de buizen van de grote algenbioreactor van het bedrijf LGem zijn met medewerking van hoogleraar Microalgal Biotechnology Maria Barbosa gevuld met groene algenbiomassa. Uit algen zijn allerlei voedselingrediënten te halen, zoals eiwitten en onverzadigde vetten. Hoogleraar Entomologie Marcel Dicke werkte mee aan de tafel over insecten, waarop is te zien welke insecten geschikte voedselbronnen zijn en tot welke hapjes ze kunnen worden verwerkt. Wageningse inbreng vind je ook bij de tafel over veredeling en CRISPR-Cas.

9 miljard magen

De expositie Voedsel van morgen maakt het voedsel van de toekomst tastbaar en zet je aan het denken over mogelijke oplossingen voor het wereldvoedselvraagstuk. Aan het begin en eind van de voedselreis wordt bezoekers daarom gevraagd hoe zij denken dat we in 2050 9 miljard magen kunnen vullen: met labvoedsel, veganistisch eten, insecten, door minder en lokaal te eten, of toch gewoon door niks te veranderen.

Bezoek

De tentoonstelling is te zien tot en met zondag 6 oktober 2019 van 10:00 tot 17:30 uur in Nemo Science Museum De Studio, Kattenburgerstraat 5, gebouw 027, Amsterdam. Op maandag en dinsdag is de dependance gesloten. Op woensdagavonden zijn er workshops, lezingen en andere events. Meer info: nemosciencemuseum.nl/nl/wat-is-er-te-doen/tentoonstellingen/voedsel-van-morgen/