Organisatie - 19 maart 2013

Wageningse cursussen in nieuw jasje

Onder de nieuwe naam ‘Wageningen Academy’ wordt het Wageningse cursusaanbod flink op de schop genomen. Een nieuw team gaat marktgericht cursussen aanbieden.

Toen het nog Wageningen Business School heette, was het Wageningse cursusaanbod voor professionals vooral aanbodgericht, zegt Janine Luten. Daardoor nam het aantal cursisten gestaag af. Luten, inmiddels directeur van Wageningen Academy, schreef een businessplan waarin de cursusaanbieder eerst de vraag naar kennis in kaart brengt en daar dan docenten bij zoekt. Een nieuw team met vijf programmamanagers  - voor elke kenniseenheid één - moet die klus klaren.
Het eerste succes is al binnen. Wageningen Academy won de aanbesteding van een tuinbouwcursus, uitgeschreven door Rabobank en Rijk Zwaan, waarin de top van de Nederlandse tuinbouwsector gedurende negen maanden gaat leren hoe ze hun concurrentievoordeel kunnen behouden. 'Wij kunnen een op de tuinbouw toegespitste bedrijfskundige leergang aanbieden, met docenten uit Wageningen, Rotterdam en Amsterdam', zegt Luten. 'Wij spreken de taal van de sector en kunnen daardoor goed aansluiten bij hun vraag'.
De directeur ziet wel verschuivingen in de vraag naar bijscholing. Bedrijven hebben steeds meer behoefte aan incompany trainingen en distance learning. Wageningen Academy speelt daar bij voorbeeld op in met digitale cursussen op het gebied van gewasbescherming en voedselveiligheid die werknemers op hun werkplek kunnen volgen. Ook wil de Academy kennis-events gaan houden: eenmalige expertbijeenkomsten over onderwerpen die veel in de media zijn.  De Academy is sinds kort gevestigd in Radix op de campus.

Re:ageer