Wageningse Grieken willen stem laten horen

Veel Griekse studenten en medewerkers balen dat ze geen stem hebben in het referendum van 5 juli, blijkt uit een rondgang van Resource op de campus.
Rob Ramaker,Linda van der Nat

Zondag spreekt Griekenland zich uit over een internationaal hervormingsen bezuinigingsvoorstel en hun toekomst in de Eurozone. Grieken in het buitenland mogen hun stem nooit uitbrengen tijdens verkiezingen, en dus ook niet tijdens dit referendum. ‘Ik zou graag willen stemmen’, zegt Erasmus-student Christina Chairistanidou, die ironisch genoeg een dag later naar huis vertrekt. Ook Charles El-Zeind, studentenraadslid namens S&I, vindt het jammer dat hij niet de kans krijgt zijn stem te laten horen. ‘Het is een ontzettend moeilijke keuze, maar een heel belangrijke om te maken.’ Het is een sentiment dat breed leeft onder Grieken in Wageningen.

Toch zijn er ook studenten die zich juist afsluiten voor berichten over het referendum. ‘Op een gegeven moment ben ik gestopt het nieuws te lezen of kijken’, zegt Evangelia Konstantinidou, masterstudent Leisure, tourism and evironment. ‘Het gaat nu al vijf jaar exact hetzelfde.’ Ze voelt zich momenteel vooral teleurgesteld, en niet langer boos of gefrustreerd over de situatie. Konstantinidou vindt het vooral treurig dat zo veel talentvolle jongeren die iets kunnen betekenen voor Griekenland zijn geëmigreerd. Sinds dit weekend gelden in Griekenland maatregelen die de uitstroom van kapitaal moeten beteugelen. Burgers en bedrijven kunnen geen geld overmaken naar het buitenland en mogen dagelijks maximaal zestig euro pinnen. Griekse studenten in Wageningen kunnen op hun Nederlandse bankrekening dus geen geld meer ontvangen van familie, tenzij ze daar een speciale toestemming voor krijgen. Tot dusver heeft het Student Service Center nog geen meldingen gehad van studenten die in de knel komen, zegt administrateur Hans Erik de Kort. Wel signaleert het Center de afgelopen jaren dat Griekse studenten in toenemende mate cash willen afrekenen – wat overigens onmogelijk is. De Kort verwacht dat die trend door zal zetten. Griekse Erasmusstudenten hebben veelal geen Nederlandse bankrekening. Voor hen is de situatie verwarrend, meldt The Guardian, omdat Griekse banken de kapitaalmaatregelen verschillend interpreteren. Bij sommige banken kan in het buitenland überhaupt niet meer worden betaald, zelfs niet met creditcard.Andere banken houden de dagelijkse grens van 60 euro, of zelfs geen bovengrens aan.Jaarlijks starten zo’n 40 tot 60 Griekse studenten aan een masteropleiding in Wageningen. Met in totaal 154 studenten zijn zij, na de Duitsers, de grootste groep EU-studenten. Ook werken binnen Wageningen UR 41 Griekse (gast)medewerkers. Voor medewerkers hebben de kapitaalbeperkingen meestal geen praktische gevolgen. Zij krijgen een salaris van Wageningen UR, direct op een Nederlandse bankrekening.