Wetenschap - 20 november 2014

Wagenings suikerproject valt in de prijzen

tekst:
Albert Sikkema

De Wageningse GIS-groep en het Centre for Development Innovation (CDI) hebben deze week de Partnerschap Verkiezing gewonnen met een suikerproject in Rwanda.

CDI en de GIS-groep werken met Royal Haskoning in een publiek-privaat project aan het verbeteren van de productie van rietsuiker in een vallei in Rwanda. Opdrachtgever is een suikerfabriek uit het naburige Oeganda, tevens de belangrijkste suikerriet-teler in de 3.000 hectare grote vallei. Dat gebied staat een deel van het jaar onder water. Royal Haskoning is betrokken bij de drainage van de vallei, terwijl de GIS-groep geo-informatie levert aan het bedrijf en de omliggende suikerrietboeren, zodat deze de verwerking en transport van het riet kunnen optimaliseren. Het CDI organiseert onder meer een kredietsysteem voor de suikerriet-telers bij de Rabobank van Rwanda, verklaart Ted Schrader van het CDI.

Het bijzondere van dit project is dat de Oegandese suikerfabriek de opdrachtgever en belangrijke financier is van het project. Het suikerrietbedrijf steekt 4 miljoen euro in het project, net zo veel als het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken. Doel van het project is dat de productie van suikerriet verdubbelt in de vallei, waardoor de werkgelegenheid groeit en Rwanda minder suiker hoeft te importeren. Het project startte vorig jaar en loopt tot 2018.

Het Wageningen project, genaamd ‘Sugar: make it work’, ontving de Public-Private-Partnership Award 2014, tijdens de Partnerschap verkiezing op 18 november in Amsterdam. De prijs is ingesteld door het ministerie van Buitenlandse Zaken en ontwikkelingsbank FMO.  De award is een blijk van waardering, zonder geld en beker.

Twee andere ontwikkelingssamenwerkingsprojecten, die zich richten op de energievoorziening in Afrikaanse ziekenhuizen en  de productie van biogas op melkveebedrijven in India, wonnen ook een prijs. De prijs werd dit voorjaar gelanceerd door minister Lilianne Ploumen van Ontwikkelingssamenwerking en Paul Polman, CEO van Unilever.


Re:ageer