Wetenschap

Wagenings iGEM-team mag naar Boston

De kans dat er binnenkort een veldtest komt om tropische ziektes te detecteren is groter geworden. De Wageningse studenten die meedoen aan de internationale competitie iGEM mogen namelijk met hun idee naar Boston. Daar gaan ze de strijd aan met andere wetenschappers.
Stijn van Gils

© iGEM WUR

Maanden hadden ze eraan gewerkt. Gisteren was hun go-no-go-meeting. De aanwezige deskundigen vonden zonder twijfel dat ze door mochten naar Bosten, ze hebben daarmee de finaleronde van iGEM, de internationale competitie voor synthetische biologie, bereikt.

De masterstudenten werken aan een test waarmee in het veld gekeken kan worden of iemand een tropische ziekte zoals de Afrikaanse slaapziekte heeft. De veldtest is bovendien goedkoop en daardoor geschikt voor armere gemeenschappen op het platteland. De test werkt met bacteriën die snel genetisch aangepast kunnen worden. Resource schreef er eerder al over.

Kritiek

Kritiek had de commissie ook. ‘We moeten ons idee straks presenteren in Amerika, daar is het verhaal eromheen ook heel belangrijk. We moeten volgens ons publiek meer doen om ons idee te verkopen’, vertelt masterstudent Niek Savelkoul. Ook wetenschappelijk-inhoudelijk is er nog werk aan de winkel. ‘We moeten nog goed nadenken hoe we de bacteriën waarmee onze test werkt ook bij hoge tropische temperaturen in leven te houden, en op welke deelprojecten we de focus leggen.’

We moeten volgens ons publiek meer doen om ons idee te verkopen

Nu de studenten door zijn naar de volgende ronde, gaan ze hun inschrijving regelen en de komende maanden hard werken om het labwerk af te krijgen. Het team is nog op zoek naar sponsoren om dit te bekostigen, daarom hebben ze een crowdfundingsproject in het leven geroepen.

Lees ook: