Studentenleven

Wageningers op lijst honderd duurzame koplopers

Twee Wageningse studenten en een PhD’er staan in de top 100 van duurzaamste jongeren. Peter Vork, Martijn Visser en Christel van Eck maken zich alle drie hard voor een duurzamer Nederland. De lijst werd vrijdag 9 juni bekendgemaakt.
Linda van der Nat

De Duurzame Jonge 100 is een toonaangevende lijst met groene vernieuwers, ooit opgesteld als reactie op de Duurzame 100 van dagblad Trouw, waarin de jonge groene generatie vaak niet boven komt drijven. Terwijl er volgens de initiatiefnemers van de Jonge 100 genoeg jonge mensen zijn met baanbrekende, innovatieve en inspirerende initiatieven.

Peter Vork studeert Management & Consumer Studies en richtte samen met twee anderen een startup op die een nieuwe technologie ontwikkelt waarmee lage warmte, zoals restwarmte en aardwarmte, omgezet kan worden in elektriciteit. Het eerste prototype is af, de drie zijn nu op zoek naar investeerders. Vork werd eerder verkozen tot een van de 25 beste studentondernemers van Nederland.

Martijn Visser is masterstudent Forest & Nature Conservation maar heeft zijn studie momenteel op een laag pitje gezet. Hij is dit jaar de Nederlandse Jongerenvertegenwoordiger voor Duurzame Ontwikkeling naar de Verenigde Naties. Hij geeft les op middelbare scholen, spreekt op evenementen, lobbyt in de politiek en spreekt namens de Nederlandse jongeren op conferenties van de VN. Daarnaast is hij mede-oprichter van de REEFolution Foundation, een Wagenings initiatief om koraalriffen te beschermen en te herstellen.

Christel van Eck, die na de zomer aan een PhD begint bij Strategic Communications, heeft haar plek op de lijst te danken aan haar onderzoek naar klimaatcommunicatie. Tijdens de master Communicatiewetenschappen in Wageningen, maar ook tijdens haar bachelor in Zwolle, richtte ze zich continu op de vraag hoe de kloof tussen wetenschap en praktijk overbrugd kan worden. Van Eck: ‘Ik geloof dat er veel effectiever over klimaat gecommuniceerd kan worden. Er is veel wetenschap over klimaatcommunicatie, maar practioners gebruiken die wetenschap niet. Daardoor blijft het klimaatprobleem een probleem op afstand.’

Verrassing

Van Eck is ‘blij en trots’ op de erkenning die ze voor haar werk heeft gekregen van de tienkoppige jury van de Duurzame Jonge 100. De uitverkiezing kwam wel als een verrassing. ‘Een oud-docent had me genomineerd, maar na mijn aanmelding hoorde ik er niks meer van. Bleek dat alle mails in mijn spambox terecht waren gekomen.’ Tijdens de feestelijke bekendmaking van de lijst lag Van Eck dan ook op bed een serie te kijken. ‘Martijn Visser is een oud-huisgenoot en hij appte me dat ik ook op de lijst stond. Ik had geen idee dat er een heel evenement was.’

Naast de drie Wageningers staat ook Rascha Nuijten op de lijst. Zij is een van de initiatiefnemers van de Wageningse Future for Nature Academy, een programma waarmee jonge mensen gemotiveerd worden actief bij te dragen aan natuurbescherming. Nuijten is momenteel promovenda bij NIOO-KNAW.

De komende tijd spreken de jonge honderd met D66-prominent Jan Terlouw. Ook hebben ze een rol op Duurzame Dinsdag.