Wageningers derde bij Batavierenrace

Het is de snelste studenten van Wageningen niet gelukt om hun titel bij de 41e Batavierenrace te prolongeren. Het universiteitsteam werd derde, na Nijmegen en Eindhoven.

De lopers van het universiteitsteam waren wel teleurgesteld, vertelt Remi van Balen, student Internationale ontwikkelingsstudies en een van de ploegleiders. ‘De hoop was er wel om weer te winnen en we hebben ons best gedaan, maar de concurrentie was te sterk.’ Desalniettemin kunnen de Wageningers tevreden zijn. Gezien de omstandigheden (in de laatste weken voor de race vielen er lopers uit vanwege ziekte en blessures), hebben de Wageningse studenten een topprestatie geleverd, aldus Remi. ‘Een van de studenten, Arend Mulder, liep de langste etappe van 10 kilometer in 31.39. Dat is onder normale omstandigheden al superhard, maar nu had hij een hele nacht niet geslapen.’ Met die tijd werd Mulder de snelste loper van de race. Ook Mischa Petie, Joep Kluwen en Ruben de Vries wonnen hun etappe. Bij de dames kwam Esther Swart als eerste over de finish van haar etappe. ‘Wageningen is maar een klein stadje, dus dat we bij de beste drie eindigen is gewoon een hele goede prestatie.’ De Batavierenrace is de grootste estafetterace ter wereld, die elk jaar zo’n 8500 studenten op de been brengt. De tocht gaat van het Universitair Sportcentrum Nijmegen, via Duitsland, de Achterhoek en de Oude Markt in Enschede naar de campus van de Universiteit Twente: een afstand van zo’n 175 kilometer.